by Negus of Pop

Culture Agent

  • הארגוט כמנוע רוחני בימי הביניים

    הערות אגב אמורות לבוא בסוף, אבל הפעם נחרוג מהרגלנו ונתחיל באנקדוטה: ויטוס הקדוש נחשב כאחד מ״ארבעה עשר הקדושים המסייעים״, שהיו מתפללים אליהם בעיקר כדי לרפא מחלות. במקרה של ויטוס, אליו היו מתפללים כדי לרפא ממחלת הנפילה. אבל בגלל שמחלת הנפילה לא ממש מאופיינת בימים שאין רפואה מסודרת, אז כל מחלה עם הפרעות עצביות מכוונת ישר […]

    Read more

  • המנורה והמרווה

    המנורה והמרווה

    הארתם של חנה ואפרים הראובני ובנם נגה, על כך שעיצוב המנורה לפחות כפי שהוא מופיע ברמב״ם ובאזכורים אחרים גרפיים של המנורה כבעלת קנה ישר ולא מעוגל, הוא על פי פריחתה של המרווה – ידועה. לכן לטענתם גם המנורה והקטורת מאוזכרות האחת לצד השניה. לכן גם מקום בית המקדש מתואר בשם ״הר המוריה״. כנראה שהם לא […]

    Read more

  • חג לאפוקליפסה

    חג לאפוקליפסה

    אני מתכונן לכתוב עבודה סמינריונית בנושא הנבואה האסטרולוגית שנפוצה בסוף המאה ה-12 והילכה אימים על אירופה והמזרח. היא ניבאה רעות כתוצאה מסידור מסוים של הכוכבים בשמיים, לא היה ברור איזה רע בדיוק ולפיכך תיארו את זה בקווים אפוקליפטיים. כל אחד מהצדדים פירש אותה בדרכו הדתית, כנבואה הצופה את קץ הימים. לאחר מעשה, לדוגמה, התבררה הנבואה […]

    Read more

  • המלח כסמל בתנ״ך

    המלח כסמל בתנ״ך

    בברית החדשה מלח נחשב כדבר חיובי, תלמידי ישו נחשבים כ״מלח הארץ״. כריית מלח בעת העתיקה הייתה פעולה יקרה, משכורות היו משלמים לחיילים במלח. על כן גם משכורת נקרא salary. לעומת זאת בתנ״ך המלח נחשב כדבר שלילי המסמל קללה ושממה. עיר שמקללים אותה שלא תבנה יותר, זורעים במלח. מדוע בעצם חל שינוי לכאורה ביחס למלח? האם […]

    Read more

  • השבת הנוצרית

    השבת הנוצרית

    שאלה: אם בתנ"ך, או יותר נכון, ב״ברית הישנה״, מופיע הציווי בעשרת הדיברות (וכמובן לא רק) לשמור את יום השבת, כיצד זה שבמדינות נוצריות דווקא ביום ראשון לא עובדים? כיצד מתייחסים או מתעלמים בנצרות מהקדושה של השבת? ובכן. בנצרות לא שומרים שבת. לא צריך לשמור שבת. הנוצרים מתעלמים מ״שמירת השבת״ כי לדעתם הם שומרים על השבת, […]

    Read more

  • אינטימיות אלגורית עם אלוהים

    פילון האלכסנדרוני מתאר בחיבורו ״על הכרובים״ את משה וירמיהו כסוג של חונכים במיסטריות ואת האקסטזה הדתית של מי שמתייחד עם האל כסוג של הילולה דיוניסית. דהיינו, במונחיים מיניים. את הרגע הזה, התעלותה של הנשמה מהתחום הגשמי, הוא משווה ליחסי מין – את האורגזמה התודעתית הוא משווה לאורגזמה מינית. להגיע לפורקן תודעתי זה כמו לקיים יחסי […]

    Read more

  • לאבד את זה

    לאבד את זה

    יהודית וייס היא ד״ר במחלקה למחשבת ישראל באונ׳ בן גוריון. את עבודת הדוקטורט, שגם אותו עשתה באונ׳ בן גוריון בהנחייתו של בועז הוס, היא עשתה בנושא מה שהיא מכנה ״המקובל הנוצרי״ בן המאה ה-16 גיום פוסטל, ותרגומו הלטיני לספר הזוהר ולשאר כתבים קבליים. עבודת הדוקטורט שלה עובדה לספר שהופיע כבר לפני שנתיים בהוצאת הקיבוץ המאוחד […]

    Read more

  • הוולנטיניזם, גרסה מוקדמת של הקבלה

    ישו הגורו ולנטינוס היה תלמידו של תלמידו של פאולוס, ולטענתו שימר מסורות מיסטיות שהגיעו ישירות מפאולוס. פאולוס, כך טען, היה מיסטיקן, שהאמין שהדרך לגאולה טמונה בהבנה אחרת של העולם, שמגיעה רק אם מכניסים את ישו לתמונה ו״מאמינים בו״. כלומר, ישו הוא המפתח לדלתות התודעה, כפי שהוא בעצמו מתבטא בבשורה של מתי כשהוא מעניק את מפתחות […]

    Read more

  • המשיח הפסיכדלי

    המשיח הפסיכדלי

    הגנוסטיציזם אינו אלא סוג מסוים של עיסוק במיסטיקה שמנסה לגלות את הבלתי ניתן להשגה, את מה שאלוהים ניסה למנוע מהאדם להשיג, את מה שניתן להשיג רק באמצעות ידע נסתר שהתקבל דרך גורם שחותר תחת אותו האלוהים ומגלה לאדם את הדרך לגאולתו. סוג של פרומתאוס כזה שגונב את הניצוץ לאלים ומעניק אותו לבני האדם. במיתוס הגנוסטי, […]

    Read more

  • הגנוסיס הקלאסי

    הגנוסיס הקלאסי

    היום נעסוק בזרם הגנוסטי ״הקלאסי״. ״השתיאניים״, אלה שמעריצים את שת. שת הוא בנם של אדם וחווה, לפי ספר בראשית מזרעו היה נח, מזרע נח אברהם ומזרע אברהם יעקב וצאצאיו עם ישראל. בכל המקרים היו להם אחים גדולים מהם שהיו אמורים בתור הבכורים לרשת את ״הברית״. אך הם, הצעירים, לקחו אותה בסופו של דבר. הנראטיב הזה […]

    Read more