by Negus of Pop

Culture Agent

הקינים/איסיים כמרפאים קדמונים

צפון ים המלח עמד במרכזה של תעשיית התריאק בימה״ב. התריאק היה תרופת פלא נגד רעלים באופן כללי, ובפרט כנגד ארס של נחשים. מה שהיה מיוחד בים המלח, מלבד המחצבים וצמחי המרפא הייחודיים ששימשו כמרכיבים במרקחת הזו, הוא המצאו של האפעה, שמהארס והבשר שלו היו מכינים את הגרסאות היעילות ביותר של סם המרפא. האפעה נחשב לאחד מהנחשים הארסיים ביותר.

שמו המדעי של האפעה הוא echis, ביוונית ἔχις, מילה שמתארת נחש ארסי בניגוד ל- ὄφις שמתארת נחש באופן כללי. הדמיון למילה ״עכסן״ מביא אותי לתהות האם מילה ביוונית השתחלה לתנ״ך ואיך [1]. העובדה שהאיסיים מכונים Ἐσσηνοί, ״אסנוי״, גורמת לי להניח שמקור שמם, או יותר נכון ה-נ׳ בשמם היא נגזרת של המילה ״עכסן״. מה שמהווה משחק מילים במידה ומורידים את ה-נ׳ ונשארים עם האסוציאציה הידועה עם היותם מרפאים. אחד ועוד אחד גורם לי להניח שהיה להם ידע בהרכבת תריאק ומאז המתכון של התריאק הזה השתמר עד לעיצומם של ימי הביניים.

מה שמחזק את סברתי, לדעתי, הוא הצבע החום-אדמדם של האפעה, שעשוי להזכיר נחושת. ובכך מעשיית נחש הנחושת, עשויה להוות רמז קדמון לקיומו של תריאק בסביבות ים המלח [2].

בספר מלכים כתוב שחזקיהו כיתת את נחש הנחושת, ובגמרא כתוב שאחד מהדברים שחכמים הודו לו היה שגנז את ״ספר הרפואות״. בפירוש המשנה לרמב״ם למסכת עבודה זרה, סובר הרמב״ם שספר הרפואות היה ספר של לחשים (מה שנקרא ״רפואה מאגית״) שהיו לוחשים על הכשות נחש. בגלל שהדבר הזה גבל בידעוניות וחבירת חבר, או מה שנקרא ״ניחוש״, והכשיל את בני ישראל, הוא גנז את החיבור הזה. הרמב״ם טוען שלצורת הריפוי הזה נתלוו קמעות, ״טלסם״ (מלשון טליסמן), ובהם נוסחאות שנאמרו בלחש.

יש על כך גם עדויות מהתנ״ך. ירמיהו מעיד שבזמנו התרופה להכשת נחש היתה לחישה, והיו נחשים ארסיים עד כדי כך ששום לחש לא עזר נגדם. ״כי הנני משלח בכם נחשים צפענים אשר אין להם לחש ונשכו אתכם״. גם תהלים נ״ח מעיד, ״חמת למו כדמות חמת נחש כמו פתן חרש יאטם אזנו, אשר לא ישמע לקול מלחשים חובר חברים מחוכם״.

המדרש הזה עשוי להסביר מה היה תפקידם של האיסיים: ״וכי נחש ממית או נחש מחיה? אלא, בזמן שישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדין את לִבם לאביהם שבשמים היו מתרפאין, ואם לאו היו נימוקים״. מה שהאיסיים עשו בעצם היה לרפא הכשות נחש עם תריאק מיוחד בליווי לחישה באמצעות ביטוי שמות מקודשים [3]. כלומר, במקום להתפתות לעבודה זרה, האיסיים העדיפו להמשיך ולרפא בשיטות הרפואיות הקיימות דאז, אך עם טוויסט מונותאיסטי (משהו בסגנון ״אני ה׳ רופאך״). אנו רואים שהשיטות האלה היו מקובלות מאוחר יותר גם בתקופת המשנה והגמרא.לדוגמה, יעקב מסכנין היה ידוע כמי שמרפא הכשות באמצעות ביטוי שמו של ישו. בבמדבר רבה (כ׳ י״ד) נאמר, "משל לרופא שבא לרפאות בלשונו נשוך נחש״.

[1] בישעיהו ג׳ כתוב: ״ויאמר ה׳, יען כי גבהו בנות ציון ותלכנה נטויות גרון ומשקרות עינים הלוך וטפף תלכנה וברגליהם תעכסנה, ושפח אדני קדקד בנות ציון וה׳ פתהן יערה. ביום ההוא יסיר אדני את תפארת העכסים והשביסים והשהרנים״. עכסים, שביסים ושהרונים הם תכשיטים, צמידים ששמים סביב לרגליים או הזרועות, כמין נחש שמלפף את הרגל או היד. ישעיהו מבקר את הנשים הסנוביות המקושטות ומאחל להן במשחק מילים על התכשיט שלהן, שיזחלו על הרצפה כמו נחש.

[2] השם עכסה מופיע בעץ המשפחתי של שמות כגון נחשון, עכן וכו' – שמות של נחשים. לטענת מי שאומר שעתניאל בן קנז הוא נחשון, עכסה גם היתה נשואה לו, ואז נחש בא בנחש. הנפקא מינה הוא שלטענתם, משפחתו של עתניאל בן קנז, הלא הוא יעבץ, היו מומחים בחרשות נחושת לעיצוב כלי המקדש.דברי הימים א׳ בפרקים ב׳ ו-ד׳ מלאים רפרנסים לנחשים ולחרשות מתכת. משני עצי משפחה של חצרון בן פרץ ובניו ניתן להבין שצאצאי כלב ואחד מבני משפחתו, שנקרא חור או אשחור, היו אנשי חרושת מתכת (״חרשים״), ״אנשי רכה״, ״בני עיר נחש״, ״קינים הבאים מחמת אבי בית רכב״. גם בצלאל בן אורי כמובן הוא מהמשפחה הזאת. כל הקטע הזה של נחש ונחושת "מחשיד" אותם. הם גם גרו באיזור הגאוגרפי החשוד, וספר שופטים מתעקש שבני הקיני גם חיו על הציר בין נגד ערד לעיר התמרים, במדבר יהודה. בין אם מדובר בישראלים אתניים או במתיהדים (שהרי הקיני והקנזי מתוארים בספר בראשית ככנענים), בסופו של דבר מומחיותם שווה. וגם מוצאם כבני כלב בן יפונה ועתניאל בן קנז (פס׳ ט״ו בפרק ד׳). מדוע נחושת חשובה כאן? מפני שמסתבר שחלק מהדברים המיוחדים בים המלח היו גם מינרלים שנמצאים בסביבותיו ובעקר סולפטים למיניהם, ואחד מהסולפטים החשובים יותר הוא נחושת גופרתית.

[3] יש גם הטוענים שהאיסיים השתמשו בטרמינולוגיה של נחשים. הם כינו אנשים חוטאים "צפעונים" ובאמצעות הטבילה ביקשו לטהר אותם. גם אצל יוחנן המטביל יש שימוש כזה. אילו נסבור שהם היו משתמשים בתריאק, נוכל לתאר את השליחות שלהם במתן "תרופה נגד צפעונים".

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: