by Negus of Pop

Culture Agent

מבחן בובליל

וראה זה פלא. כתב מעריב פתח בפייסבוק שני פרופילים וירטואליים זהים לגמרי, שניהם של גבר בן 30 שנראה טוב, עובד בהיי-טק ומחפש זוגיות. אפילו התמונות היו זהות לגמרי. השוני היחיד: לאחד הודבק השם "רן פרידמן" ולשני "שימי בובליל". במשך שלושה ימים נשלחו, מטעם כל אחד מהפרופילים, הצעות חברות ל-500 נשים שונות בגילאי 20 ומעלה (בסך הכל נשלחו אלף הצעות חברות לאלף נשים שונות), ולאחר שהפרופיל הפיקטיבי האשכנזי זכה ל-23% הצלחה לעומת 8% של המזרחי, המסקנות מתבקשות – הבחורות גזעניות. ואני חושב שלא. זוהי אינה גזענות – זה פשוט הבן אדם שעשה יחסי ציבור גרועים לשם המשפחה. בחורות מעדיפות גבר עם שם שמתחרז להם עם ג'נטלמניות ולא עם גסות. השם בובליל הפך להיות מזוהה עם שליליות, בדיוק כמו שחודדה הוא שם גרוע בפייסבוק. העובדה שקשה לי למצוא דוגמה נגדית של ישראלי-פשוט שיוצא מצוין בטלוויזיה ושם המשפחה שלו הפך לשם נרדף למצויינות אומרת דרשני. גבר מזרחי הפך בשנים האחרונות לשם נרדף ל"עמך" במובן השלילי ביותר של המילה: לא משכיל, בוטה, אלים, לא מנומס, אכול ברגשי נחיתות שאבד עליהם הכלח (במילים אחרות: ערס). והאבסורד הכי גדול הוא שאלה שהכי משתפים פעולה עם הדימוי הזה הם דווקא המזרחים. אי אפשר להאשים את האשכנזים בכך, ואי אפשר להאשים את התקשורת בכך. אפשר אולי להאשים את אלה שהפכו את הערס לישראלי המצוי, מתוך כוונות טובות באופן כללי, כאילו כדי לומר שלהיות אירופאי זה לפזול אל השכנים, לנסות להיות מישהו אחר, ולהיות ישראלי אמיתי זה להתנהג על פי הטבע הים-תיכוני. כל הנסיון להעמיס על ה"ישראליות" קארמה תרבותית-מזרחית היא מקרה קלאסי של חרב פיפיות. אסור למזרחים להתבכיין, הם כרו את הקבר לעצמם.

10 תגובות על 'מבחן בובליל'

  1. נו, אבל למה זה לא אומר שהן גזעניות? אם אני דוחה בחור שקוראים לו חיים בוזגלו או משה מזרחי רק בגלל שקוראים לו ככה, שלא אתפלא אחר כך שזוכה האוסקר הנ"ל יוצא עם אחרת.

    כמובן שלא צריך מזה להסיק ש"בחורות ישראליות הן גזעניות", אלא שבחורות ישראליות שטורחות לענות לזרים שמבקשים חברות בפייסבוק הן (אולי) גזעניות, כי אני למשל לא הייתי עונה לאף אחד מהם – פשוט לא אוהבת כשזרים ניגשים אלי בפייסבוק, בטח לא למטרת "התחלה" איתי.

    אהבתי

  2. זה לא אומר שהן גזעניות, מאותה הסיבה שאם תפגשי מישהו שהשם שלו מזכיר את השם "יגאל עמיר" תעקמי את האף. אני חושב שבגרמנית זה נשמע יותר טוב. האם היית יוצאת עם מישהו ששם המשפחה שלו הוא פריצל? התשובה: רק בגלל החשש שמא אם תתחתני איתו ותאמצי את שם המשפחה שלו, תעשי אחורה פנה. אני מניח שבראשה של כל בחורה המחשבה הזאת עוברת גם אם באופן לא מודע. כלומר, שמו של הפרטנר הוא פאקטור חשוב במשיכה.

    השם מהווה מנגנון לא יעיל יותר מדי, אבל מספיק עבור חלק מהאנשים, לפרופיל מיידי של האדם. בואי נגיד שמי שיש לו שם ארכאי נשמע פחות קול ממי שיש לו שם חדיש, או שמי שיש לו שם עם צליל אנגלוסקסי במדינה כמו ישראל עושה רושם אחר ממי שיש לו שם עם צליל אחר. זה כבר קשור בתדמית של מדינת המוצא – ברזיל תהיה פחות סקסית מצרפת, ויותר סקסית מהודו. התדמית של המדינה קשורה פחות לגזע ויותר לפוליטיקה, לדעתי.

    אי אפשר לדעת אם התדמית של יוצאי עדות המזרח אינה כזאת מפני שארצות המוצא שלהם עוינות כלפי ישראל, והתדמית האנגלוסקסית אינה כזאת מפני שאמריקה היא מודל למדינה חופשית וארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. שוב, זה עניין של פוליטיקה – מדינות חזקות או כאלה שיש להן הסברה טובה, יהפכו את יוצאיהן למקובלים יותר.

    אהבתי

  3. תמונת פרופיל של ד"ר שיבא ממכון מנגלה
    ד"ר שיבא ממכון מנגלה

    ואני מוסיף: לא רק זה, הם גם עשו לעצמם את ההקרנות כדי לדפוק לעצמם את הראש, ואחר כך האשימו רופא נאור כמוני.

    אהבתי

  4. תמונת פרופיל של לא חידוש גדול
    לא חידוש גדול

    והאמת זה לא חידוש גדול, מאז שהאשכנזים בישראל התחילו בשנות הארבעים ואולי לפני כן לנהל מדיניות גזענית תמיד זה היה באשמת המזרחים, המזרחי תמיד דופק את עצמו. הסטיגמה נוצרת במאמרים כאלה, הרי יש גם פרופסורים ורופאים מזרחים ואנשי היי טק, אבל מה שיתפוס ומה שיודגש בתקשורת תמיד יהיה הערס, הפושע, וכאן הלאה. הנשים לא גזעניות בכלל, בטח חלק מהן גם מזרחיות והן יעדיפו את האשכנזי. העניין הוא שבחברה הזאת הסטיגמה הזו כל כך מושרשת שאפילו לא צריך לעצור לחשוב, ברור שאם שם משפחתו של בובליל (אבל היה עדיף לבחור בן טולילה כי בובלי קצת יותר מדי בחדשות, דבר שלא היה משנה את התוצאות) אז הוא או שקרן פאתולוגי ולא עובד בהייטק או שהוא איכשהו השתחל לשם אבל בטח "עדיין" מרביץ לאשתו. ולא משנה כמה סטטיסטיקות יראו שאין קשר בין מוצא ללאלימות. התקשורת שהיא ברובה הגדול מאוד אשכנזית מזינה את הדיעות האלה מאז ומתמיד ואם תשימו לב כל טורי הדיעות וממש ממש כולם בכול העיתונות היומית נכתבים על ידי אשכנזים (עם טעות סטטיסטיק של 2%). ממחר תשים לב לשם של כל טור דיעות בידיעות או בהארץ או הכל עיתון אחר, גם בישראל היום הימני!… זה מה שיוצר את התוצאות האלה. זו גזענות בלי גזענים, זה קורה בניוטרל. רק חינוך עמוק ישנה את הסטיגמות האלה.

    עכשיו יבוא המזרחי וישאל מה זה משנה מה חושבים עליך, אז זהו שזה בסוף משנה ומזין את עצמו. מחקרים מראים שעם שם מזרחי לא תקבל עבודה או תקבל עבודה פחות טוב וישלמו לך פחות. שם מזרחי יקנה לך פחות אשראי בבנק, ואפילו המנהל שמאשר הוא מזרחי, גם הנתונים שלך טובים מהאשכנזי. הוא יגביל את היכולת לך להתחתן עם אישה ברמתך, וגם יעצור את ההתקדמות בסולם הדרגות. וזה רק השם. אם העור שלך כהה והמבטא שלך כולל ח וע, אז בכלל, גם עם שם משוכנז זה לא יעזור.

    בקיצור הפיתרון הוא לשנות את השם ואם אתה מספיק לבן ויש לך עיניין בהירות זה יעזור לך.

    אהבתי

  5. תמונת פרופיל של לא חידוש גדול
    לא חידוש גדול

    ועוד משהו, גם בלי לדעת מי אתה זה ברור שהכותב של המאמר הזה הוא אשכנזי.

    אהבתי

  6. תמונת פרופיל של אבי לבקוביץ
    אבי לבקוביץ

    זו תגובה קלאסית של מרקסיסטים מהקשת המזרחית. כאילו שהממסד מחדיר תודעה כוזבת פרו-אשכנזית שמדכאת בעקיפין את הפרולטריון המזרחי, בכך שהיא יוצרת מבנה על שמכסה על הקו האנטי מזרחי-דתי-ימני. היחס החיובי היחיד שניתן למזרחים נגוע באוריינטליזם. אוקיי.

    רק לשים לב שאני מסמן את הבעיה ולא את הפתרון – הבעיה היא שקשה לי למצוא דוגמה נגדית של ישראלי-פשוט שיוצא מצוין בטלוויזיה ושם המשפחה שלו הפך לשם נרדף למצויינות. מה זה אומר? א. שהתקשורת משרתת את הממסד, ב. שהייצוג שישמור על "הכבוד המזרחי" מועט, ג. שעמדת הממסד עברה תמורה בעשורים האחרונים ממקום של בוז גלוי למזרחי למקום של מוז מוסווה על ידי כבוד.

    כשאני מסתכל על המדינות האירופאיות הים-תיכוניות (איטליה, יוון, ספרד וכו') אני רואה בדיוק את אותה המגמה: תרבות ים-תיכונית נחשבת כעממית ו-וולגרית יותר מהתרבות האירופאית המופנמת והשטחית. האם זה אומר שתקשורת ההמונים משרתת את האמריקניזציה שבמהותה היא אירופאית? האם זה אומר שתקשורת ההמונים משרתת את המוסר הפרוטסטנטי האפור, המאופק וה"מסורתי" (על פי הגדרתו של וובר), שלמרות סובלנותו המוחצנת אינו יכול לסבול ערכים אמוציונליים ואימפולסיביים כגון אלה של התרבות הים-תיכונית? האם זה אומר שתקשורת ההמונים מחזיקה בעמדה פוסטמודרנית, שמתייחסת בצורה ביקורתית כלפי התנהגות שלא תואמת את רוח התקופה? (כמו לדוגמה, התנהגות ערסית, שבבסיסה ערכים לא-פרוגרסיביים)

    בשורה התחתונה, אם שלוש ההנחות הללו מסמנות ויכוח בעל אופי דתי, ועל פיו מי שמציית לדת "הפופולרית" (מלשון: תרבות פופולרית שאני רואה כנושאת מסר מילניאליסטי במהותו) שייך לחבר'ה ה"טובים" ומי שלא מציית אליה שייך ל"רעים" כנראה שעליתי על הבעיה. הפרידמנים מפגינים כלפי חוץ מוסר פופולרי/מתקדם/חדש, הבובלילים מפגינים כלפי חוץ מוסר שמרני/מסורתי/ישן.

    אני חושב שאפשר להפנות אצבע בכל זאת כלפי מי שחושב שהמוסר שאני מתאר כ"פופולרי" הוא פגום, ומטיף לחזור אל המוסר הישן. אם היא מאשימה? ובכן, כאן אני מרשה לעצמי לנקוט עמדה, אני בעד המוסר הפופולרי הזה שקראתי לו קודם "פרוגרסיבי" (או לא אימפולסיבי). לדעתי הקארמה הים-תיכונית שמנסים להלביש לישראל כמדינה ים-תיכונית היא הטפה לחזור אל המוסר הישן. לדעתי מדינות מפותחות נחשבות לסקסיות יותר מפני שבהכללה גסה, אנשים שמושפעים מתקשורת ההמונים מחזיקים מהמוסר שלהן כ"פופולרי". מדינות מתפתחות נחשבות כסקסיות פחות מפני שהמוסר שלהן הוא מיושן, הן לא נושאות את "הבשורה החדשה". תקשורת ההמונים היא מיסיונרית, ומסתבר שאני מצדד בבשורה שלה. בינגו.

    אהבתי

  7. תמונת פרופיל של לא חידוש גדול
    לא חידוש גדול

    לבקוביץ', אין מ ה לומר, בתור אספסוף אשכנזי אתה מגיב לעניין, וגם צפוי.

    תודה על הסטיגמות.

    אהבתי

  8. תמונת פרופיל של אבי לבקוביץ
    אבי לבקוביץ

    אשמח לדעת מה מקומם אותך כל כך וגורם לך להתבצר בעמדה שהמזרחים הם קורבן של אליטה אשכנזית מתנשאת. בעיקר מה גורם לך לחשוב שתגובה כמו שלי היא צפויה ושגויה. אתה יכול לשים לב שהמשותף לכל אלה שמתלוננים שמקפחים אותם הוא אחד: הם חיים במנטליות של הדור הקודם – מדובר בחברות שמרניות שמתקשות להסתדר במציאות שנוצרת בעקבות ההתקדמות של העולם מסביב. אני יודע שהמילה קדמה מבהילה אבל עד שלא אבין מה לא נכון בטענה הזאת, לא אוכל לפסול אותה. אולי זה הקישור שאני עושה בין הקדמה למוסר?

    אהבתי

  9. תמונת פרופיל של לא חידוש גדול
    לא חידוש גדול

    לא, אתה לא תבין.

    כל אלה שמתלוננים חיים במנטליות של הדור הקודם.
    כל אלה?
    אתה מכיר את כולם? את כולם?

    כולם כולם?

    מה זה בגלל מתלוננים? מה זה תלונה? אם מישהו מבקר את הקידמה והוא מזרחי הוא לדעתך מתלונן?

    אבל לא נראה שתבין וחבל על הזמן של שנינו, אתה תקוע במנטליות ש האשכנזי השבע ולכן גם לא תבין, זה לא אשמתך, זה עניין של מנטליות.

    אהבתי

  10. תמונת פרופיל של אבי לבקוביץ
    אבי לבקוביץ

    תודה

    אשמח לקבל דוגמה יוצאת מן הכלל הזה – מי אלה שמתלוננים שמקפחים אותם ולא חיים את העבר או מתרפקים עליו? ("יא אללה, פעם היה תור זהב. פעם היה לנו כבוד. עכשיו אנחנו סתם מקופחים והכל בגלל הישות הציונית").

    כשאני אומר "מתלוננים" אני לא מפנה אצבע כלפי מישהו באופן ספציפי. כלומר לא אתה. התכוונתי למי שעולה בראשי ולאחר שעלו לי 10 דוגמאות הרשיתי לעצמי על דרך האינדוקציה להכליל. בין הדוגמאות שעלו לי: פלסטינים, חרדים, שחורים, ילידים, אנשי העולם השלישי וכו'. המקרה של אנשי אופוזיציה שמקופחים, הוא היחיד שאני מוציא מהכלל למרות שאפשר להכניס אותו בחזרה – אנשי האופוזיציה מקופחים כי הם לא מצייתים לרוח השליטה. ההבדל הוא שבמקרה של שלטון מדובר על רוח כפויה, ובמקרה של הקדמה מדובר ברוח ספונטנית. או שמא כפויה, אבל זו הגישה ההיסטוריציסטית שאני מחזיק בה. כלומר, אני דוגל במה שנקרא דטרמיניזם טכנולוגי ובמובן הזה אני סובר שהקדמה היא המגמה של העולם.

    על נקודה זו תוכל לחלוק איתי. גם על אחרות, אבל אנא חלוק ואל תפסול אותי בטענה שלעולם לא אבין כי אני מדבר במושגים של פלנטה אחרת. לחלוק זה בין השאר להגיע לאותה הנקודה שבה מוסכם על שנינו שכל אחד מאיתנו סובר אחרת – אני אומר א' ואתה אומר ב', אני "כן" ואתה "לא".

    לדעתי לא חבל על הזמן של שנינו. אני שמח לשמוע דעות שונות, ומעוניין לאתגר את עמדתי על מנת לפתח דיון שיזיז אותי ממנה. לשם כך כנראה אני משתף את דעותי. לא כדי להטיף אלא כדי להדיין.

    אהבתי

כתיבת תגובה