המקורות של הנזורה

המקורות של הנזורה

העדות הראשונה לנזירות היתה בהודו של התקופה הוודית בסביבות 1000 לפנה״ס. במסורת הוודית, היה קיים מושג שנקרא גאולה אישית, ״מוקשה״ שהיתה הדרך לצאת ממעגל החיים והמוות שנקרא סמסרה. התחזקות המגמה הפילוסופית בקרב הדתות בהודו, גרמה לירידה במעמדם של כהני הדת המקיימים טקסים שקשורים בגאולה קבוצתית, וכך הדגש הפך ליותר ויותר אישי. אנשים, גם ממעמדות שאינם ״מעמדות הספר״ התחילו לחפש את המוקשה בעצמם וזה היה הרקע לתנועת נזירות גדולה שנקראה ״סאמאנה״. ה״סאמאנה״ האמינו שבאמצעות סגפנות ומדיטציה ניתן להגיע למצב תודעתי שאיתו ניתן להגיע אל המוקשה ולגלות את שהנשמה שלנו היא חלק מההוויה הנצחית, או יותר נכון למצוא את הברהמן בתוך האטמן.

ההתפתחות הזאת, המזרחית, הגיעה אמנם באיזה שהוא שלב אל המערב, ועל פי מסורות חכמים יוונים כלשהם נסעו להודו ולכל מיני מרכזי ידע אחרים כמו בבל ומצרים כדי ללמוד שם, לעבור חניכה ולהעביר את הידע למערב. אבל למען האמת המעבר הזה של הפילוסופיה, או המיסטיקה, לא הכרחי משום שביוון היה קיים סוג אחר של נזיר-נווד-חכם. מסתמן שלמסורת הרוחנית הזאת יש מקור הודו-אריאני משותף, והוא התפתח מהתקופה בה הדתות הללו היו שמאניות, כשמה שחיפשו אותם השמאנים היא דרך יעילה ומוכחת להתחבר לעולם הרוחות.

ביוון השמאנים הללו שנקראו יאתרומנטיס. הם היו היו מבצעים פרקטיקות שונות שיביאו אותם למצבי תודעה שונים. פרקטיקות כגון אינקובציה, התבודדות והתבוננות עצמית. מסופר על הפילוסופים היוונים המוקדמים שהיו כאלה, כמו לדוגמה פרמנידס. יאתרומנטיס מפורסם היה אפימנידס שנחשב כמי שייסד את הדת האורפית.

ולא רק אצל היוונים היו קיימים מורים נודדים כאלה. אצל התראקים לדוגמא היו קיימים מטיפים נודדים שניהלו חיי פרישות ונקראו ״קטיסטאי״. הם היו כהנים של דת של שבטים שישבו במיסיה שבאסיה הקטנה. חלק ממצוות הדת היו המנעות מבשר, וצריכה של מאכלות מקודשים בעיניהם כמו דבש וחלב. הם העריצו את עצי האשור (בוק), דבר שנותר בפולקלור המזרח אירופאי עד היום. ההערצה לעצים היתה נפוצה גם בקרב הדרואידים שהעריצו את עץ האלון, אך גם בקרב היוונים, האוראקל בדודונה התפרש על פי רשרושי העלים שבחורשת האלון. כמובן שגם בקרב בני ישראל בתנ״ך מדווח על פולחן האלון, כמו לדוגמה דבורה הנביאה שהיתה סוג של אוראקל כזה.

בין הקטיסטאי היה עוד סוג של נזירים שמכונים קפנובטאי, כלומר ״ההולכים בעשן״. הפולחן הדתי שלהם כלל אמבט עשן שבו התמסטלו, זו היתה הדרך שלהם לשנות את התודעה וזו אחת מהעדויות הראשונות בספרות הקדומה לשימוש בחומרים פסיכואקטיביים, אצל פוסדוניוס. הרודוטוס לעומת זאת שקדם לו בכמה מאות שנים דיווח שפולחן כזה היה נהוג גם בקרב השבטים הסקיתים שישבו מצפון לים השחור. בכל מקרה, מהתראקים באסיה הקטנה התגלגלו ליוון ורומא המיסטריות של קיבלה ושל דיוניסוס שכללו גם הם הטהרות בעשן ושימוש בחומרים ממסטלים.

יוספוס ופילון השוו בין ההליכות של הנזירים התראקים לאלה של האיסיים במדבר יהודה. כך שסביר להניח שלנזירות הנוצרית יש יסודות שנטועים בכתות מדבר יהודה ששילבו בין הסגפנות ההלניסטית לאמונה היהודית. אם מסתכלים טוב, ניתן לראות יסודות כאלה גם בקרב התנועה המתוארת בתנ״ך ״בני הנביאים״ שכללה את אליהו, אלישע, שמואל, אחיה השילוני וכו׳. כולם סוג של שמאנים, מורים נודדים, מרפאים ומדענים קדומים. הדבר שהכי דומה בין בני הנביאים לנזורה הנוצרית הוא הנוהג לקרוא למנהיג שלהם ״אבא״ ולקולגות בקבוצה ״אחים״.

בעת העתיקה נולד טיפוס של איש אלוהי, ״תיאוס אנר״. לגיבורים שהפכו לאלים נהגו לתת נופך כזה של אנשים שהתברכו בסגולות השמורות לאלים. אוגוסטוס ניסה להציג את עצמו כאחד כזה. אפולוניוס מטיאנה שהיה איש אלוהים שכזה הפך להיות האבטיפוס של ישו, שכנראה הוצג כאחד כזה מפני שזו השפה שאותה הבינו הכי טוב היוונים בחופי צפון הים התיכון. סיפורי הקדושים, ההגיוגרפיה הנוצרית, התפתחה מז׳אנר קדום יותר שתיאר את עלילות אותם אנשי אלוהים.

אחד מהנביאים הנערצים ביותר שחיו את אורח החיים הזה הוא הנביא יונה. בשלושת המסורות המונותאיסטיות יש לו מקום מיוחד. ביהדות הוא נחשב כאב הטיפוס של משיח בן יוסף, בנצרות הוא נחשב כפרה-פיגורציה של ישו ובאיסלם הוא נחשב כד׳ו אל נון, אחד מהנביאים הנאמנים ביותר של אללה וכזה שמוחמד עצמו העריץ וניסה לחקות. גם ישו השווה את עצמו בברית החדשה ליונה. אחד מהנזירים הסופים הנערצים ביותר זכה לקבל את הכינוי הזה של יונה ונקרא ד׳ו אל נון אל מסרי. הוא מונצח גם בספר הזוהר כאב הטיפוס של דמותו של הטייעא, מורה הדרך הערבי שמהווה את המנטור של המשיח ומזוהה במסורת היהודית עם אליהו הנביא.

  • המקורות של הנזורה
  • המקורות של הנזורה
  • המקורות של הנזורה
  • המקורות של הנזורה

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.