האם הנחת התפילין היא סוג של טקס אוסטאופתיה קדום?

האם הנחת התפילין היא סוג של טקס אוסטאופתיה קדום?

התרגומים האנגליים של התנ״ך (שלמען האמת אני לא יודע על מה הם מתבססים. עריכה: מקור המילה פאה הוא אכדי (pâtu- צד, פינה) ומתאים גם כ'רקה'), מפרשים את המילה ״פאתי מואב״, בפסוק ״דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל, ומחץ פאתי מואב וקרקר כל בני שת״, בתור המצח שלהם. על פי התקבולת קרקר-פאתי, ניתן להבין ש״קרקר״ אמור להיות ״קודקוד״, ומדובר על הקצה הקדמי של הראש (כך מסתבר זה גם מופיע בנוסח השומרוני של התורה).

בתהלים ס״ח כתוב על ה׳ שיעשה את אותו הדבר לאויביו, ימחץ להם את המצח: ״אך אלהים ימחץ ראש איביו קדקד שער מתהלך באשמיו״, ובפרק ק״י ״ידין בגוים מלא גויות מחץ ראש על ארץ רבה״. אני מניח שהתרגום האנגלי מהווה במקרה הזה פרשנות ראויה יותר מזו של תרגום השבעים לדוגמה שמדבר על ״פאתי מואב״ כעל המנהיגים שלו ἀρχηγοὺς (״ארכיגוס״).

הפסוק בנבואת בלעם מדבר על הצורה שבה ישראלי כלשהוא משתמש בנבוט ומנפץ איתו את הגולגלות של אויביו (כוכב, אולי הכוונה לקבקב שאיתו דורכים על האויבים ומוחצים אותם). הישראלי הזה נמשל לאריה שאוכל את אויביו, ומגרם את עצמותיהם ואז שוכב לנוח, לכרוע ולרבוץ (״כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו״). לטרוף את הקודקוד הוא תפקידו של אריה באשר הוא, ״כלביא שכן וטרף זרוע אף קדקד״ (אריה = מן הסתם נצר לדוד המלך. או בקיצור משיח בן דוד).

הקטע עם המצח הוא מן הסתם שמאחורי המצח נמצא המח. אם אתה מכה למישהו בראש, אתה מזעזע את המח שלו. וכל שכן אם אתה מוחץ לו את הראש או כורת אותו. במקורות היהודיים (״הלכות קטנות״ לרא"ש), הפסוק הזה של ו״טרף זרוע אף קודקוד״ מהווה רפרנס להנחת תפילין, דבר שמניחים גם על הקודקוד וגם על הזרוע. הקודקוד הוא המקום שמוחו של תינוק רופס, כלומר המקום בו עצמות הגולגולת שלו עדיין לא מחוברות לחלוטין, והעצם שאיננה לא יכולה להגן על המח מפני זעזועים. אם מכים מישהו כשהמצח שלו פתוח, קל עוד יותר לזעזע את מוחו.

בברית החדשה מוזכר הרבה פעמים שאנשים ״שמים תו על מצחותם״ – בין אם מדובר במעריצי החיה או בצדיקים ברגע ההתגלות. מה שמנסים לומר שם הוא שמה שנמצא על המצח הוא בעצם אותה המחשבה שנמצאת מעבר לעצם של המצח. מי ששם מיוזמתו סימן על המצח, הוא מי שמצהיר שהוא חושב דבר מה מסוים.

לפי האנלוגיה הזאת ניתן להבין שהנחת תפילין וקביעת התו על המצח בעצם נועדו לצורך הפעלה של לחץ מתון על המצח ו״ביקוע״ שלו או לחלופין מחיצת ראש לצורך הטמעה של דבר מה. במקרה של היהודים דבר האל. התפילין הוא מין מסאז׳ על המח, שנועד להוות חלק מתפאורה וסט כלים לשימוש בטקס מדיטטיבי כלשהוא.

מסתבר שישנו מנהג עתיק, רפואי-דתי, לקדוח בגולגולת. היו כאלה שהאמינו שבאמצעות זה ניתן לרפא מחלות נפש, גם היום הרפואה טוענת שזוהי דרך לשחרר לחץ תוך גולגולתי ולפיכך מסייע במניעת מיגרנות, למשל. קידוח הגולגולת נעשה על מנת לפתוח בחזרה את אותו הפתח שאוחה עם התבגרות התינוק, כלומר הגולגולת שלו היתה פתוחה והקידוח נועד לפתוח אותה בחזרה. אמנדה פילדינג, חוקרת תודעה שתומכת בקידוח גולגולת שכזה וגם ביצעה בעצמה קידוח, מצוטטת בראיון לגארדיאן שהאופרציה הזאת "משפרת את רמת זרימת הדם סביב המוח, ומביאה אותה לאותו המצב שבו היה בילדות״

״כאשר תינוק נולד, החלק העליון של הגולגולת רך מאוד וגמיש. הסגירה של הגולגולת מעכבת את ההשפעה של פעימות הלב וגורמת לשינוי ביחס בין שני הנוזלים במוח: דם ונוזל עמוד השדרה. הדם הוא שמזין את תאי המוח במה שהם צריכים, כמו גלוקוז וחמצן. נוזל עמוד השדרה מסיר חלק מהמולקולות הרעילות. כאשר זרימת הדם נעשית איטית, עלולים להצטבר נוזלים והדבר יכול לתרום להופעת מחלות כמו דמנציה ואלצהיימר. ברגע שקודחים בגולגולת מקבלים יותר דם למוח עם כל פעימת לב, וכך גם זה שוטף על הדרך את הרעלים. יש כנראה דרכים אחרות להשיג את זה כמו נשימה יוגית או אוסטאופתיה גולגולתית, אבל הטרפנציה (הקידוח) היא קבועה״.

פילדינג סוברת שהטונסורה של הנזירים הנוצרים אמורה להיות שריד למנהג של קידוח גולגולת לצורך אותו תרגול רוחני, ושזהו בעצם אותו התו על המצח. האם גם הנחת תפילין נועדה לאותו הצורך?

הערה: מסתבר שיש מאמר מחקרי שקושר בין התפילין לנקודות שאחראיות על שיפור התודעה בדיקור סיני.

  • האם הנחת התפילין היא סוג של טקס אוסטאופתיה קדום?
  • האם הנחת התפילין היא סוג של טקס אוסטאופתיה קדום?
  • האם הנחת התפילין היא סוג של טקס אוסטאופתיה קדום?
  • האם הנחת התפילין היא סוג של טקס אוסטאופתיה קדום?

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.