עכשיו לעיני כל?!

עכשיו לעיני כל?! בא לי להתחיל בסוף, ולתהות: האם היה כאן קרטל? התשובה שאני עונה לעצמי היא: כנראה שכן. גיאחה פתח בלוג שמוקדש כולו לפלייליסט של גלגל"צ שעד עכשיו קיבלו רק בודדים – יודעי דבר, עיתונאים, יח"צנים, ובקיצור: אנשי תעשיה שהיו אמורים להיות חשופים לדברים האלה, ומה עשו איתם? אז עכשיו, כשהם מופיעים בבלוג כל העם יהיה חשוף לזוועה, ואז מה יעשה איתה? גיאחה עונה לעצמו, העם יתקומם. ואני אענה בשאלה – מה, העיתונאים אינם העם?! העיתונאים הם העם, אבל אף אחד מהם לא עשה שום דבר כנגד זה. או כי זה לא היה חשוב לו, ואכן היה קרטל (שהעיתונאים קשורים אליו), או שזה כן היה חשוב לו, אבל הוא לא היה יכול לעשות שום דבר, כי זה היה קרטל (של גלגל"צ וחברות התקליטים).

התשובה שלי היא דרך אגב, שלעיתונאים זה לא באמת חשוב כי אם זה היה חשוב הם היו תוהים בקול רם – כמה אמנים עצמאיים יש בפלייליסט? לא לועזי ולא עברי. לא לועזי כי 90% ממה שיש בפלייליסט הלועזי מיובא על ידי NMC והליקון (ואיפה פונוקול ו-Teta? תודה על שני שירים מתוך ארבעים). לא עברי כי תסתכלו לבד – גם העצמאיים שיש שם הם של אותם שלושה יחצ"נים. ותסלחו לי אם אני לא מדייק בשמות, שאני בכלל לא אוהב להגיד בקול רם, ותסלחו לי אם גלגל"צ באמת מחלו על כבודם והתחילו לפרגן קצת יותר לאמנים שלא שייכים לשלישיה המקודשת של הד-ארצי, הליקון ו-NMC, ואפילו יוני פוליקר זוכה למקום של כבוד וקבע (וואו!) ואפילו שלומי סרנגה מקבל השמעה בסינגלס (וואו!), ואפילו משה פרץ מקבל בין השמעה לשבע בשבוע (וואו!).

אני חושב שמוסיקה מזרחית מקופחת ואומר את זה בקול רם – הפלייליסט הוא הוכחה חיה. אני חושב שהפלייליסט של גלגל"צ מורכב מרשימה של אותם יחצ"נים שתופסים 70% ויותר ממנו, ואומר את זה בקול רם – הפלייליסט הוא הוכחה חיה. אני חושב שיחצ"ני-על בתחומם, ואמני-על בסלולר ובכל מיני מקומות כאלה לא זוכים לייצוג ("כי הם לא מתאימים", כי הם מזרחים). ואני חושב שדי אמרתי את זה הרבה, ובעצם גם העיתונאים די אמרו את זה הרבה. אבל גם אם עיתונאים בכל זאת אמרו את זה וטעיתי בקביעה שלי קודם (לא טעיתי, בעלי הכח מביניהם גם שייכים לקרטל – ידיעות אחרונות ושות'), מה קרה עם זה? כנראה שכלום, כי אם גלגל"צ ממשיכים לפרגן רק לאותם יחצ"נים גדולים ולעיתונאים אין כח מול גלגל"צ, אז כנראה שלקרטל הזה יש הרבה יותר כח מלעיתונאים וליחצ"נים האחרים גם יחד. וכנראה שהתעשיה שלנו היא מעוותת, ובלוגים כאלה לא לגמרי יעזרו. כי מי שלא נמצא בתוכה לא יוכל לשנות את מה שנמצא שם, לא מחאה ולא מרי אזרחי. רק כמה ירוקים מתחת לשולחן. האמנים צריכים לדעת את זה ולשחק על פי הכללים. והכללים הם בעיקר: אל תעשו מוסיקה, כי סתם תבזבזו את הכסף שלכם. את אותו הכסף שיכולתם לתת לנו במקום.

ולמה המצב כל כך מעוות? ולמה גלגל"צ עדיין מצליחה? זה כבר חומר לפוסטים אחרים שעוד יבואו ובכולם אטען את אותה הטענה: גלגל"צ (ורשת ג') היא התחנה היחידה שממומנת מכספי ציבור ולא מפחדת על התחת שלה כמו התחנות המסחריות. בגלגל"צ אין פרסומות, וכביכול יש למאזינים תירוץ לשמוע אותה. זה לא נכון, אין פרסומות כי את הכסף היא מקבלת מכספי המיסים. ובקיצור: צריך להפריט את גל"צ ואת קול ישראל, כדי להפוך את תרבות המוסיקה בארץ, ואת תעשיית המוסיקה, לתקינות ובריאות יותר.

  • עכשיו לעיני כל?!
  • עכשיו לעיני כל?!
  • עכשיו לעיני כל?!
  • עכשיו לעיני כל?!

8 thoughts on “עכשיו לעיני כל?!

  1. ערן הגיב:

    אמיצים וחשובים הם הדברים שכתבת! כל מילה בסלע.

  2. גיאחה הגיב:

    אני מסכים עם כל מה שאמרת, בגדול, מלבד המסקנה הסופית.

    ראשית, גלגלצ משדרת פרסומות בחודשים האחרונים. מעטות אמנם, אך בכל זאת.

    שנית, והכי חשוב – החלק המעוות הוא שמצד אחד גלגלצ ממומנת ע"י כספי ציבור, ומצד שני היא לא מתנהגת כמו תחנה ציבורית מבחינת המוזיקה שנכללת בה. אז הפיתרון שלך הוא להפריט?! ככה היא תמשיך להישמע כמו שהיא רק שתהיה לה הצדקה. למה לא ללכת לכיוון השני – אם היא כבר ממומנת ע"י כספי ציבור (שזה עדיין אבסורד), למה לא להכריח אותה להיות מה שהיא אמורה להיות, כלומר לפתוח את הפלייליסט למזרחיים, ללא-מיוחצנים, לשירים שאינם סינגל, וכן הלאה?

  3. אבי לבקוביץ הגיב:

    הפתרון הוא להפריט, ברור. רק תחנה מופרטת שפועלת על בסיס עסקי ומסחרי היא תחנה שמתחשבת בקהל שלה כי אם לא תתחשב בו הוא יצביע באזניים. מעבר לכך, אני חושב שתחנה שממומנת על ידי מוסדות המדינה – אין לה זכות קיום כי היא משדרת פרופגנדה. אין הצדקה לקול ישראל ואין הצדקה לגלי צה"ל, כי התחנות האלה לא מייצגות אותי ולו בשל בחירותיהן המוסיקליות. הן מייצגות בעיקר את מי ששווה להן להשקיע בו. ואתה, האזרח הקטן, כנראה לא מספיק שווה את זה. כן, אתה שם, התפרן שהשקיע את כל הנשמה שלו וקיבל זין בפרצוף. אתה לא מועיל למדינה, והמדינה מעל לכל.

    דרך אגב, אני ממש לא חושב שצריך לפתוח את הפלייליסט לאמנים לא מיוח"צנים, האמת שגם לא לשירים שלא יצאו כסינגל. אפשר להשמיע שירים כאלה שלא במסגרת הפלייליסט, אבל כשמכניסים אותם לרוטציה הקבועה זה כבר לא הוגן – אמנים הוציאו סינגל, השקיעו כסף, בשביל שיזכו לכרטיס הכניסה הנכסף לפלייליסט. זה כלל לא כתוב, לפלייליסט יש כניסה רק למי שהשקיע ויחצ"ן.

    ומשהו קטן בקשר לסבסוד של השלטון לתחנות מסויימות. אפשר להתפלסף על עמדותי הפוליטיות עד מחר, אבל אני יותר מחושב שהמדינה צריכה לקחת כמה שפחות חלק בחיי, כל שכן אלה המוסיקליים. אני חושב ששוק תחרותי ופתוח הוא בריא, גם למוסיקה – בשוק כזה יהיה יותר מקום לכל הז'אנרים שעד היום קופחו. המקום יהיה בין השאר בגלל הדרישה.

  4. הפלייליסט של גלגל"צ מעניין. אבל הוא לא רלוונטי לאף-אחד, כיוון שלמי שמקשיב לגלג"צ אין דעה מוסיקלית כלשהיא. ולמי שיש טעם מוסיקלי בלאו הכי מקשיב למשהו אחר. או לבלוגיי מוסיקה כמו שלי.
    אני פתחתי את הבלוג שלי וגם קראתי לו "רדיו…" כי מה שאני מביא צריך להיות ברדיו, אבל הוא לא.

  5. מושט הגיב:

    גלגל"צ מצנזרת ומחרימה עשרות שירים בכל שבוע,
    מתוך הטיעון המאד סובייקטיבי ש"שיר זה לא יהיה להיט" (מי קבע??) .
    מאידך,אנשי גלגל"צ נותנים עדיפות ברורה לאמנים מקורבים לצלחת, שיש להם קרובי משפחה שולטים בתקשורת..
    בעתיד, יוכלו אנשי גלגל"צ להתקדם לטלויזיה ולפרסום ולקדם עצמם בזכות תמיכתם באמנים אלה.

    ואת כל זה מממן הציבור, כולל המוזיקאים שמוחרמים ע"י התחנה.
    כמובן שיש להפריט את גלגל"צ!!!

  6. א. ב. דן הגיב:

    לו היה מדובר בתחנה פרטית, אי אפשר היה להתווכח עם הניהול שלה ורק להסיר את הכובע בפני יוצריה על ההצלחה. אך לא אלו פני הדברים, ומדובר בלא יאמן – תחנה צבאית. הרעיון של תחנה צבאית המתמקדת בעיקרה במוזיקה, בשילוב מסיבי של דיווחי תנועה הוא נפלא כשלעצמו, אבל, אסור בתכלית לרצף המוזיקה בתחנה שכזו להבנות משיקולי "פלייליסט"(רשימה סגורה!) או חלילה מסחריות. מאחר וזהו רדיו צבאי, החיילים לפי טעמם צריכים להחליט מה הם אוהבים, התבנית הרצויה, אמורה להיות גרסה פטריוטית, פופית, אקלקטית וקצבית של קול הקמפוס.

  7. אפילו עז הגיב:

    […] התשובה. ובחייכם, תעבירו תחנה או שימו דיסק, לכל הרוחות. אבי לבקוביץ' מגיב: "בא לי להתחיל בסוף, ולתהות: האם היה כאן קרטל? התשובה […]

  8. […] שחשופים לרשימה לא פתחו אותה לעיניי הציבור עד כה, סוכן תרבות התייחס, אטמי אוזניים וחורים ברשת הפנו. קצת לפני כן, […]

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.