המנורה והמרווה

המנורה והמרווה

הארתם של חנה ואפרים הראובני ובנם נגה, על כך שעיצוב המנורה לפחות כפי שהוא מופיע ברמב״ם ובאזכורים אחרים גרפיים של המנורה כבעלת קנה ישר ולא מעוגל, הוא על פי פריחתה של המרווה – ידועה. לכן לטענתם גם המנורה והקטורת מאוזכרות האחת לצד השניה. לכן גם מקום בית המקדש מתואר בשם ״הר המוריה״. כנראה שהם לא התכוונו לחזק את התאוריה האנתאוגנית, כי כנראה שהם כלל לא היו מודעים לקיומה. עם זאת, ניתן בנקל למצוא תרבויות עתיקות שבהן המרווה היתה צמח מקודש. כראוי גם משמה הלטיני, ״המושיעה״. ועל כן לא מן הנמנע שהיהדות שימרה גם את הסגידה לאותו הצמח, אולי בשל יופיו, ואולי בשל התוצרים שלו והדברים שניתן לעשות איתם.

כיום ידוע לנו על האינדיאנים שקידשו את הסלוויה דיווינורום. אך הצמח היה מקודש כאמור גם במזרח. הרומיים היו משתמשים במרווה הרפואית בטקסיהם, מרווה מתוארת בפרסקואים שנמצאו בקנוסוס. בני כרתים נהגו לכנות את המרווה המשולשת בשם ״תפוחי כרתים״, משום שבדרך כלל צמחו עליהם עפצים נאכלים שנדמו לתפוחים. סביר שהעובדה שהם נראים כמו ״כפתורים משוקדים״, התיאור ככפתור, קשור למוצא שלהם מהאי כרתים. בכל מקרה, ברוך צ׳יזיק זיהה את המרווה המשולשת עם ה״מרמהין״ המתוארים בתלמוד (גיטין ס״ט:) כמרענני נשימה – אני מאמין שאפקט הדומה לבני דודם ממשפחת השפתניים, המנטה.

המנורה והמרווה

השפתניים היא משפחה של צמחים עשירים בשמנים אתריים ההופכים אותם לריחניים ובעלי רעילות, הרעלנים הללו נקראים אלקלואידים, ויש להם השפעה כלשהיא על מערכת העצבים, בחלקם פסיכואקטיבית. לא ידוע על השפעות פסיכואקטיביות במרוות ״המזרחיות״ (סלוויה דיווינורום היא ״מערבית״), אך מי יודע. אם כן, זה יכול להסביר אפילו בקלות יותר מה גרם למרווה וקרובותיה להפוך מקודשות. אך יש גם הסבר אחר, ונראה לא פחות. סביר להניח שהקדושה של המרווה נבעה מכך שהדבורים נמשכות אליה ומפיקות ממנה דבש. אחת מקרובות המשפחה של המרווה נקראת ״מליסה״ – מליסה היא שמה של הנימפה ששמרה על זאוס בזמן שהסתתר מחרון אביו והאכילה אותו בדבש. יש האומרים שאין זהו דבש רגיל אלא מי דבש, המשקה האלכוהולי הנפוץ בימי קדם. לטענת טרנס מקנה, התמד בהיותו נפוץ וקל ובטוח יותר להכנה, החליף ברבות השנים את הקוקטילים הפסיכדליים יותר בשימושים אנתאוגניים. בכל מקרה, הוא ידוע בשימושם של העממים ההודו-אירופיים, ובייחוד בקרב בני יוון העתיקה, שכזכור קשרו את זאוס עצמו בתמד – מה שהתגלגל כנראה ליוון דרך פולחן דיוניסוס התראקי, שבתחילה שימש בו דווקא התמד ולא היין כמרכיב עיקרי.

המנורה והמרווה

בכל מקרה במנורה בערה ״אש תמיד״, וגם מראה המנורה נראה למשה לפי המדרש ב״מראה אש״. מה משמעות האש? הדגש במנורה הוא האש, או שמא המראה שלה, גביעיה, פרחיה, כפתוריה ושקדיה? כנראה שהסוד טמון בכך שאותם החומרים הנידפים מהשפתניים ניתנים לזיקוק בסופו של דבר כשמן – העיקר הוא השמן. משמן מדליקים אש. אש נחשבה בקרב העממים ההודו-אירופיים כיכולת של הנשמה להתעלות, בעיקר מעל לטבעה הפיזי, שכן על פי הפיזיקה דברים נופלים למטה, אך האש דווקא עולה למעלה, באמצעות האש הנשמה עושה את המסע שלה אל העולם שמעבר. ה״חוויה הפסיכדלית״ מתוארת בדרך כלל במונחים של אש. גם במקורות היהודיים, גם אם הם חיצוניים. בחזון עזרא, לדוגמה, נאמר שהגביע שהוגש אל עזרא היה מלא מים ו״עינו כעין האש״.

השמן הוא מרכיב עיקרי מן הסתם בשמן המשחה ובקטורת הסמים, ובעצים שמהם בנו את המקדש, ובאופן כללי בכל הצמחים עם השמנים האתריים והשרפים למיניהם. עץ שמן אמור להיות ״אפרסמון״, או ״בלסם״. שלא ממש ברור מהו, אבל לפי כל הדעות הוא קשור קשר הדוק עם המור – בין אם מדובר ב- Myrrh (שכדי להפיק ממנו את הריח, חייבים שהוא יבער), או במרווה עצמה, כאמור, נגה הראובני היה זה שזיהה בין השניים.

האסוציאציה של העפצים המדוברים לשקד, עשויה להסביר מדוע השקד חוזר בכל כך הרבה הקשרים סו-קולד אפוקליפטיים בתנ״ך. שקדים היו חלק מזמרת הארץ, לצד צרי ודבש. כבר דיברנו על הקשר ההדוק בין דבש למרווה. מטה אהרן פרח, הציץ וגמל שקדים – בדיוק אותם המאפיינים של קנה המנורה. קנה הוא הדימוי של אותו מקל, או חוטר, שצפוי להיות נצר משורשיו של דוד בן ישי ויפרח עם בא הגאולה. זהו גם אותו ״מקל שקד״ שהראה ה׳ לירמיהו (ירמיהו א׳), תוך שהוא מבטיח שזה סמל לשקידתו התמידית לקיום הברית עם עם ישראל, הן לחורבן והן לגאולה ״והיה כאשר שקדתי עליהם לנתוש ולנתוץ ולהרס ולהאביד ולהרע כן אשקד עליהם לבנות ולנטוע״. כל הדימויים האלה של שמנים ריחניים, הנצה של ניצנים, פריחה של צמחים עם צורת כתר ועוד, מוזכרים בשיר השירים – כך שזה לא מותיר מקום לספק, למה מתכוון המשורר כשהוא מתאר ״הרי בשמים״ – הרים המכוסים בצמחי המרווה.

  • המנורה והמרווה
  • המנורה והמרווה
  • המנורה והמרווה
  • המנורה והמרווה

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.