גנוסיס – הקדמה

גנוסיס - הקדמה

החוקרים לא בטוחים אם בכלל ניתן לדבר על ״גנוסטיקה״ כעל דת מסודרת, כי אמנם היו קבוצות שונות שהיו גנוסטיות באופן מובהק אבל לא היה בין רובן קשר, והן גם לא האמינו באותם הדברים. המיתוס הגנוסטי לא אחיד, הגישות הגנוסטיקניות כלפי עולמנו אינן אחידות, ובאופן כללי ישנם גנוסטיקנים פגאניים, נוצרים, יהודים שאינם יכולים לגור בכפיפה אחת.

ובכל זאת, אלה שטוענים שיש כזה דבר ״דת גנוסטית״ מכנים כך קבוצה של דתות קדומות שקשורות ברמה זו או אחרת לנצרות. המשותף, אם ניתן לקרוא לזה כך, הוא האמונה שהעולם כפי שאנחנו רואים אותו הוא לא העולם האמיתי וישנה מציאות נסתרת שגם מסבירה אותו יותר טוב, וגם היא בעצם זו שקיימת. המציאות הנסתרת ולא המציאות הגלויה. העולם שלנו הוא סוג של אשליה, או הונאה אפילו. כדי להתפכח מהאשליה צריך לגלות את הידע הנסתר. מי שמכיר בידע הנסתר ומבין אותו, חי את החיים כפי שהיו אמורים להיות. אלה מביניהם שמאמינים שהסיבה שאנו חיים באשליה היא קלקול, ויש ישות כל שהיא שאחראית לקלקול הזה ולא רוצה שיתוקן, יכולים אף לכנות את ״היודע״ לוחם-קודש. למעשה, הגנוסטיקנים למיניהם מדברים באמת במונחים של מלחמה. אם אתם מכירים את המונח ג׳יהאד פנימי, או מלחמה ביצר, אז זה זה. זה הגנוסיס.

המיתוס הגנוסטי בקווים כלליים מאוד מדבר על כך שהעולם היה אמור להיות מושלם, אבל התקלקל והתדרדר והגיע לאן שהוא עכשיו. השאלה הגדולה היא למה הקלקול קרה והאם בכלל ניתן לתקן אותו, והאם צריך לתקן אותו. בכך חלוקות הקבוצות הגנוסטיות. אני מכנה את היהדות התלמודית גנוסטית במידת מה מפני שמיתוס כזה בדיוק מופיע גם בגמרא (מסכת סנהדרין מלאה באגדות כאלה, לדוגמה ל״ח עמ׳ ב׳, נ״ט עמ׳ ב׳ ועוד). היהדות ספציפית טוענת שהקלקול היה על ידי אלוהים עצמו, בכוונה, על ידי זה שגרם לנחש להתקנא באדם ולפתות אותו לאכול מפרי עץ הדעת. הנראטיב הזה שאומר שאלוהים שולט בהיסטוריה ומכביד את ליבם של הרשעים להחטיא, רק למען התשובה, חוזר בלא מעט סיפורים, או אם תרצו לקרוא להם מיתוסים, ביהדות.

האם אלוהים רוצה שהעולם יתוקן? כתבי הקודש והפרשנויות שלהם משדרים מסרים כפולים. מצד אחד כן, על ידי שהאדם יהפוך למושלם הוא יגיע אל ייעודו וייגאל. אבל זה אומר שהוא ישתווה במידה כלשהיא לאלוהים עצמו, ואת זה אלוהים לא רוצה. ולכן אלוהים בעצם לא רוצה שהעולם יתוקן, הן מפני שהוא מפחד על מקומו והן מפני שכשהאדם מתגאה יותר מדי הוא עלול לאבד שליטה. העולם קולקל לא בגלל שמשהו רע קרה, אלא בגלל שעולם מושלם הוא עולם מסוכן, ושיווי המשקל הוא המצב הקיים שבו יש טוב ויש רע. במילים אחרות, כן אלוהים רוצה שהאדם יהפוך למושלם וייגאל אבל הוא רוצה שהאדם יעשה את זה בצורה מבוקרת וזהירה כדי שהסדר העולמי לא ייהרס.

יש בכך תובנות חברתיות ומוסריות שמהדהדות גם בתורות פילוסופיות בנות זמננו – כי הסוגיה הזו היא שהעסיקה את האדם לכל אורך ההיסטוריה. אלא שבכל דור ודור האדם מצא את המונחים שלו כדי להסביר לעצמו את הפרדוקס האנושי. בעקרון, בכך עוסק גם הגנוסיס. לא פלא שחוקר הגנוסיס הכי גדול הוא גם הפילוסוף הכי גדול של הטכנולוגיה, הנס יונס שהבין יפה מאוד ששאיפות לא מרוסנות של האנושות עלולות להביא לחורבן כדור הארץ. כאמור, היהדות הרבנית (או הכנסיה הקתולית לצורך העניין) הגיעה מהר מאוד למסקנה שמדובר כאן במשהו טריקי מאוד, ועל כן ״ראיתי בני עליה והן מועטין״. רק יחידי סגולה יוכלו להבין את הסוד הטמון במציאות שלנו, ורק להם מותר ליישם אותו.

וכך, הפכה הדת הממוסדת לבית חרושת לסיסמאות והגדרות עיקרי אמונה שיהפכו את המאמינים לרובוטים, לא בקטע הרע. המדריך לרובוט הדתי הוא מין מדריך שמחנך את המאמין להיות מתון ולנקוט בכללי זהירות. יש כמובן את אלה שהצליחו למצוא את הדרך לפתח לאותו הרובוט את הבינה המלאכותית שתוציא אותו מהמטריקס. אלה הם בדיוק הגנוסטיקנים. אלה מביניהם שהם האקרים של ״כובע לבן״, צדיקים גדולים שגילו את הסוד ומנסים מבעד למסך הטשטוש ליישם אותו ועדיין לשמור על הסדר העולמי. ואלה מביניהם שהם האקרים של ״כובע שחור״ שמנסים בכח להחריב עולם עד היסוד. נגד אלה נלחמה האינקוויזיציה בטענה שהם כופרים, שמה שהם עושים זה מסוכן.

בסופו של דבר נגיע למסקנה שיש הגדרה מסויימת של ״האמת״. חמקמקה ככל שתהיה, זו שגם כשאתה מגלה אותה אתה לא בטוח שבאמת זו היא. אבל האמת הזו שמורה רק ליחידים, ברשות הממסד. מי שלא שייך אליו, אסור לו לראות אותה. אם ראה אותה בלי שהממסד אישר לו, הוא מסיג גבול. יש להלחם בו כפיראט.

הקדמה קצרה זו, אני מקווה, נתנה לכם מושג מועט על המוטיבציה האנטי-ממסדית של הכתות שכונו גנוסיס, ועל תהליך ההתמסדות שעברו הדתות המוכרות בדיוק באותה התקופה שכתות הגנוסיס פעלו.

נ.ב אם אתם חושבים שאתם מכירים את המיתוס הזה על הקלקול והתיקון מאפלטון אתם צודקים. לעקרון הזה של התיקון קוראים בפילוסופיה של אפלטון אנמנזה, ההיזכרות של האדם במקורו בן האלמוות. שלושת הדתות הושפעו מאפלטון באופן מובהק, וככל הנראה אין לתאר את היהדות והנצרות אלא כעין פילוסופיה יוונית בכסות תנ״כית. הדת והפילוסופיה היווניות גם הביאו ליהדות ולנצרות את האמונה בעולם שמעבר, תחיית המתים, דואליזם וכו׳. היו כאלה שהיו תולים את זה בדת הפרסית או מרחיקים עד להודו של האלף הראשון לפנה״ס. הם לא צריכים. העקרון השמאני הזה של תקשור עם העולם שמעבר באמצעות מדיטציה, כלומר באמצעות אובייקט ביניים, משוקע בדתות ההודו-אירופיות מימים ימימה. כל הכבוד לזורואסטריים שגילו את זה ממש במקביל לשאר העממים, שגם להם יש מיתוסים מאוד דומים. הגנוסיס היא דת עולמית. בריאן מוררסקו מכנה אותה ״הדת ללא שם״.

  • גנוסיס - הקדמה
  • גנוסיס - הקדמה
  • גנוסיס - הקדמה
  • גנוסיס - הקדמה

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.