האווטאר של המשיח

האווטאר של המשיח עלילת הסרט אווטאר מכילה לדעתי מסרים גנוסטיים (ניחשתם?), ואני רק צריך לראות את הסרט הזה עוד כמה פעמים על מנת לנתח אותה שתי וערב. מה שאני כן יכול לומר על פי צפיה אחת היא, שתחושת האופוריה שליוותה אותי כשהסרט נגמר תלויה בין השאר בפרשנות המיסטית שהיתה לי בשרוול באופן כללי לסיפורים עם סוף טוב, ובעיקר סיפורים בהם נציג הרע עורק לשורות הטובים בסגנון בת מונטסומה. את הפרשנות הגנוסטית לסרט ניתן לראות בעיני מכמה היבטים, למרות שכולם מדברים בסופו של דבר על אותו הרעיון – העולם הושחת והוא יגיע אל תיקונו באחרית הימים, החורבן בלתי נמנע מפני שקרב האיתנים בין הטוב לרע הוא הכרחי. הגאולה השלמה תגיע עם השלטת הטוב, שתשיב את העולם אל מצבו המקורי של לפני הבריאה, הלא הוא התוהו ובוהו. הידע הנסתר עצמו הוא הכרת האל הטוב, שהוא האחדות הטוטאלית ששרויה בשלמות.

על פי פרשנות אחת, בני האדם בסרט מסמלים את הרע, ובני הנאבי מסמלים את הטוב. ג'ייק סאלי וגרייס אוגוסטין הם הניצוץ הטוב שנמצא בתוך הרע, ובאחרית הימים "יפוצץ" את הקליפות. בולטת במיוחד היכולת ללבוש צורה של גזע אחר (האווטאר עצמו), מה שמזכיר שני מיתוסים גנוסטיים: א. הטוב בטריטוריית הרע ולוחם בו ; ב. התגלמות האל באדם, incarnation. מה שמפליא הוא שלדמות הראשית קוראים ג'ייק, יעקב. אותו הטוב שנלחם בטריטוריית הרע, לפחות במיתוס הפרנקיסטי (ההתגלמות הכי קרובה של גנוסיס יהודי) הוא יעקב אבינו שנלחם בשדה אדום עם שרו של עשו, עד עלות השחר. עלות השחר הנ"ל הוא השתלטות האור על החושך, או הטוב על הרע. אותו הרגע שמתואר אצל ישעיהו (פרק ס"ג) כמפלת אדום, "מִי זֶה בָּא מֵאֱדוֹם חֲמוּץ בְּגָדִים מִבָּצְרָה זֶה הָדוּר בִּלְבוּשׁוֹ צֹעֶה בְּרֹב כֹּחוֹ, אֲנִי מְדַבֵּר בִּצְדָקָה רַב לְהוֹשִׁיעַ". את אותו יעקב הזכרתי גם כ-Jack של ההאוס, למי שזוכר. בתרבות הפופולרית רבים כל כך הרפרנסים לשם הזה על צורותיו כשליח שמיימי. הבית שבנה ג'ק (the house that jack built), הוא אותו המצב השלם שאליו הגיע אחרי המפגש עם עשו, "וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת".

אני מעדיף את הפרשנות שרואה בבני האדם את התרבות האנושית ("הממסד") ואת בני הנאבי כאדם הטבעי, כלומר את כוכב הלכת פנדורה כמצב הטבעי. התרבות עיוותה את אמות המוסר האנושיים, והוכיחה שיצר לב האדם רע. למרות שמטבעו הוא טוב, הנאבי חיים בהרמוניה עם הטבע משום כך. התרבות משתמשת בטכנולוגיה על מנת להזיק, הנאבי משתמשים בטכנולוגיה על מנת ליצור (לאחד, לחבר) ; "אייווה" היא השכבה הנואטית, תודעת העל שמורכבת מכל השכלים, או בקיצור התודעה האנושית הכללית – האדם הטוב מטבעו סוגד לה, משום שהוא דוגל באלטרואיזם, שמשקף שיתוף ידע והשבתם של השכלים הנפרדים אל אחדותם. "אייווה" מתפרשת על פני כל הצומח בפנדורה על דרך המשל "כי האדם עץ השדה" (העץ עצמו הוא מבנה האלוהות, "האילן הקדוש", ההפוך). היא מקור החיים מפני שמי שמתחבר אליה, מגשים את המיתוס הגנוסטי על שובה של הנשמה אל מקורה האלוהי.

תוספת: בעניין התגלמות האל באדם, דרך נוספת להציג את הדברים היא באמצעות מיתוס המבול (התנ"כי לעומת היווני). "בני האלוהים" (או שמא, הטיטאנים) הם בני האדם, "בנות האדם" הם בני הנאבי. ג'ייק סאלי הוא בן האלוהים שעטה לבוש אדם, ודמותו מבוססת על פרומתיאוס, שחמל על בני האדם ולימד אותם את סודות האש. במקרה הזה, גילה להם ששולחיו מעוניינים לכרות את עץ הנשמות (המסומל על ידי האש) על מנת לחצוב ממנו את הנדיריום. בעשותו כן, הוא ערק ממעמד האלים אל בני האדם ולמעשה "עירב" בין שתי הרשויות. העריקה הזאת מסומלת בתיבה שטמנה בחובה את כל האסונות, ופנדורה פתחה בסקרנותה (הכוכב שנקרא פנדורה הוא רמז עבה, ובעיקר העובדה שבתוכה יש מחצב). עם פתיחתה של התיבה הובא המבול על האדם, מה שקרה בגרסה התנ"כית עם עירוב הרשויות. המבול ניתן כעונש מן האלים על כך גניבת האש מהם. כלומר, ברגע שמתבצע אותו עירוב הרשויות, ברגע שהאדם והאל מתערבבים זה בזה, העולם מגיע אל חורבנו (למרות שאם תכליתו של האדם לשוב אל האלים, הרי שזהו גם תיקונו). המאבק של פרומתאוס, בן האל שהתגלם באדם, בשולחיו הוא מסמל את התשוקה הפרומתאית של האדם לשחרר את רוחו ולהשיג את חירותו, המלחמה של בני האדם בבני האלוהים הוא אותה המלחמה ההירואית בכוחות העליונים. בסופו של דבר היא מביאה אמנם כאוס, אבל רוח האדם חופשיה ברגע שהוא מצליח להכניע את האלים ולפרוץ את גבול האינסוף. הקשר של כל זה לגנוסיס הוא תפקידו של ישו (או יותר נכון "המשיח" סתם, אם רוצים את הגרסה היהודית ולא את זו הנוצרית שמזהה אותו עם ישו. השבתאים זיהו אותו עם שבתאי צבי, לדוגמה), כשליח האל הטוב שתפקידו לגאול את האדם באמצעות הענקת הידע הנסתר – ישו במובן הזה בן האל שלובש צורת אדם, הידע הנסתר הוא אותה האש שמסומלת בעץ הנשמות וג'ייק סאלי גילה לבני הנאבי ששולחיו רוצים לקחת. כלומר, בהקבלה בחזרה לעולם הגנוסטי, ישו "התגנב" אל העולם האימננטי של הדמיורגוס על מנת למרוד בו, או שמא הוא נשלח כביכול למטרה מסויימת על ידי האל הרע, שלא יכול היה למנוע את המעבר המתבקש שלו אל הטוב למען גאולת האדם.

  • האווטאר של המשיח
  • האווטאר של המשיח
  • האווטאר של המשיח
  • האווטאר של המשיח

One thought on “האווטאר של המשיח

  1. - קונספיל הגיב:

    […] בנייכם שרוצים להכיר גם את הפרשנות הגנוסטית של אווטאר מומלץ הקישור הבא (בעברית). « הכס הקדוש […]

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.