הולדת היורודאנס

בנובמבר 1989 קרתה מהפכה בגרמניה. כן, גם חומת ברלין נפלה אבל אנחנו לא מדברים על זה. מה שקרה הוא שהקטע הזה של טכנוטרוניק כבש את פסגת מצעד הפזמונים, ומהפכת היורודאנס החלה. כל מה שקרה אחר כך הוא צל דהוי של הפצצה הזאת שהגיע מבלגיה, אבל כור ההיתוך האמיתי שלה היה בגרמניה.

אבל בואו נתחיל עם כמה צעדים קדימה. מה עושים כשאתה ראפר אבל אתה לא שחור? הסרט המדבר הראשון נקרא "זמר הג'אז" ועסק ביהודי בן של חזן שצבע את הפנים שלו כדי להיות "שחור". ב-1990 כל מה שהיית צריך זה לחפש דוגמן שיעשה ליפ-סינק ויקרא לעצמו בשם MC שקר כלשהוא.

הקטע הזה נולד בטעות כי קודמו שהיה גרסת כיסוי מחונטרשת ללהיט של טכנוטרוניק, הפך בטעות ללהיט בגרמניה בלי שיש לו אפילו קליפ, אז לא יכלו לגלות את "התרמית" שהראפר הוא בסך הכל wigga מברלין. כן, wigga שהיה מרקדני הברייקדאנס המובילים בגרמניה ותקליטן היפ-הופ מפורסם, אבל כזה שלא עובר מסך…

ברור לנו שהסיפור הזה לא לגמרי מדויק. הביצוע של דה ריל מקוי ל"פאמפ אפ דה ג'ם" הצליח אמנם לפני טכנוטרוניק בגרמניה אבל הצלחת המצעדים של ריל מקוי היתה רק בעקבות ההצלחה של טכנוטרוניק. ככל שהקטע המקורי הצליח, כך הקאבר הצליח והגיע בשיא למקום ה-16 המצעד (כשטכנוטרוניק מגיעים למקום ה-2). באותה התקופה הקטע של להוציא גרסאות כיסוי מקומיות היה באופנה. גם "נשיקה צרפתית" הצליח בגרמניה כך. גם קפטן הוליווד הצליח עם הלהיט של 24/7 וכו'.

אגב ראפר הצללים של דה ריל מקוי, זה שהיה חלוץ היפ-הופ בגרמניה, עבר בסופו של דבר את המסך והפך לפנים של ההרכב – אבל זה אחרי שהם חתמו על דיל עם חברת התקליטים Hansa שהורתה להם לשנות את הסגנון שלהם מהיפ-האוס ליורודאנס ולהוסיף זמרת משל היו קאלצ'ר ביט כי זה מה שהיה אז במודה. ואז גם סגנון הראפ של הראפר, שמעתה נקרא O-Jay, השתנה. לשם השוואה קודם הם היו ב-ZYX ואו-ג'יי נקרא Jay Rapper. זה מה שנקרא "מיתוג מחדש".

טכנוטרוניק היו הלהיט הגדול של הדאנס בסוף 1989 וככל שהתקדמו לכיוון 1990 כך הם הפכו לעוד יותר גדולים תוך שבשלב כלשהוא הם גם חוצים את האוקיינוס לארה"ב. הדרך שלהם לצאת מבלגיה היתה כאמור באמצעות קאבר של דה ריל מקוי, שעזר לקטע המקורי להצליח מעל ומעבר בגרמניה. אבל זה לא נגמר שם.

בינואר 1990 הוציא קומיקאי בשם "וורנר" גרסת כיסוי בגרמנית לקטע "פאמפ אפ דה ג'ם", שהפך באורח פלא למקום ראשון במצעד הגרמני למשך 3 שבועות. האם זה כי הקאבר היה כל כך מוצלח? לא. מסתבר ש"וורנר" היה דמות מצויירת פופולרית בגרמניה, למעשה סדרת הקומיקס הכי מצליחה אי פעם בגרמניה. החל מ-1978 ולאורך השנים יצאו ספרונים שהפכו לרבי מכר וב-1990 הודיעו שעיבוד של הקומיקס יהפוך להיות סרט באורח מלא. האנשים היו בטוחים שהסינגל הזה שיצא הוא של אותו וורנר והתחילו לקנות את הסינגל בהמוניהם.

היוצר של הקומיקס זעם על תעלול היח"צ הזה והוציא צו מניעה שכופה על הקומיקאי וורנר לשנות את שמו. וורנר החליף את שמו ל"werner wichtig" ואז מצא את עצמו א' יורד בפופולריות, ב' מנסה לשחזר את ההצלחה שלו וכושל, ג' קומיקאים צרפתיים לוקחים את הרעיון של לכסות להיט דאנס עכשווי ולרכב על הצלחתו וכובשים את צרפת ביג טיים (ולא רק סמול טיים), ד' מסתבר שב-1992 הוא מת. לא לפני שהוציא לקראת מונדיאל 90' גרסת כיסוי נוספת לטכנוטרוניק, לשיר "Get Up", שבה שר על מרדונה (שהפך במשך המונדיאל לאויב הגדול של האומה הגרמנית. ב1986 הוא ניצח אותה אך ב1990 היא ניצחה אותו בסופו של דבר אותו בגמר וזכתה בגביע)

אבל כל זה פיקנטריה נחמדה. גרסאות כיסוי גרמניות לטכנוטרוניק היו דבר שבשגרה, מפני שטכנוטרוניק עצמם שהיו בלגים ראו בשוק הגרמני כר פורה להצלחה בז'אנר ההיפ-האוס.

הלייבל הגרמני BCM היה פורץ דרך בכך שהיה הראשון לייבא לגרמניה את ההיפ-הופ ואת ההאוס, וגם את בן הכלאיים שלהם – ההיפ-האוס שהקדים את היורודאנס. להרחיב עליהם אולי בהזדמנות אחרת אבל חשוב לציין שני מפיקים שעבדו שם ב-1989: ינס ליסאט ורמון זנקר. ליסאט וזנקר עמדו מאחורי להיט הטכנו המיינסטרימי הראשון אי פעם, "Who Is Elvis"

בינתיים. ינס ליסאט הפך ברבות הימים לאחד מהתקליטנים המובילים בגרמניה כלומר, אגדה בסדר גודל של סוון ואת' בפרנקפורט. יינס ליסאט היה בקלן ודיסלדורף שזה כמו התל אביב נגד ירושלים של גרמניה – שני גושי ערים על נהר הריין שבאופן מסורתי התחרו, ובפרט בתקופת הטכנו. ב-1989 היה לו בן טיפוחים שנקרא MC Bones, וולפריד בקר. בקר הוא זה שעמד מאחורי הלהיט הזה של הראפרית דייזי די שהוא קלאסיקה מטורפת מהתקופה של לפני קופסת הלהיטים. מי שהפיק את הקטע הזה הוא לא אחרי מג'ו בוגארט מטכנוטרוניק.

מאוחר יותר באותה השנה יצא קאבר של דייזי די ביחד עם MC Bones ללהיט הבא של טכנוטרוניק "The Beat Is Technotronic" והקשר של טכנוטרוניק לסצנת הדאנס הגרמנית הפך אפילו יותר ברור. דייזי די בהמשך שיתפה פעולה עם u96, עוד בית הפקה שהיה פעיל בזמנו בלייבל BCM תחת השם Boytronic. עולם קטן.

  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Google Bookmarks

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.