מי ערך את התנ"ך?

לטענתי, את התנ"ך ערכו החבר'ה של אנטיגנוס איש סוכו. עורכי התנ"ך היו בקיאים בפילוסופיה אפלטונית, וערכו תיקוני סופרים בספרי התנ"ך בצורה אמנותית ממש, כדי לבנות נראטיב ועל פיו יהודה היא האנדרדוג העני והפרימיטיבי ויוון היא האימפריה שמצויידת בקאטינג אדג' הטכנולוגי. לדבר הזה היה משמעות מיסטית מפני שלאויבי ישראל בתנ"ך תמיד היו כלי נשק מתקדמים, והישראלים נלחמו בכלי נשק פרימיטיביים.

כלי הנשק המתקדם ביותר היה מרכבות הסוסים, ששימשו את הכנענים והפלשתים שישבו בעמק, ועל כן הישראלים שיושבים בהר לא הצליחו להוריש אותם. בהמשך נראה שההר והיער, מסמלים את ישראל. ההר כי זהו המקום שבו בדרך כלל יש יערות, היערות כי שם יש עצים, העצים כטכנולוגיה פרימיטיבית וכן כריכוז של ישויות המניבות פירות. אלא שהיערות מוגדרים כעצי סרק. לא רלוונטי לענייננו חוץ מהעובדה שדווקא מפני שהם עצי סרק בנו מהם את בית המקדש. פירות לא היו להם, אבל שרף היה להם. ומהשרף הזה עשו את שמן המשחה ואת שטוקת הסמים.

בתנ"ך יש שני מקומות שנקראים "סוכו" (או "שוכה"). אחד ב"ארץ חפר" (מלכים א' י', שופטים ט'), והשני בעמק האלה ובמורדות הדרום-מערביים של הר חברון (יהושע ט"ו, שמואל א' י"ז).

בשופטים ט' כתוב הדבר הבא שמקשר את סוכו עם הנפת המתכת על העץ, כלומר כריתת יערות, החרבת שכם "טַבּוּר הָאָרֶץ" שהיתה מקומו של המשכן באותה העת (יהושע כ"ד): "וַיִּקַּח אֲבִימֶלֶךְ אֶת-הַקַּרְדֻּמּוֹת בְּיָדוֹ וַיִּכְרֹת שׂוֹכַת עֵצִים, וַיִּשָּׂאֶהָ וַיָּשֶׂם עַל-שִׁכְמוֹ; וַיֹּאמֶר אֶל-הָעָם אֲשֶׁר-עִמּוֹ, מָה רְאִיתֶם עָשִׂיתִי–מַהֲרוּ, עֲשׂוּ כָמוֹנִי.וַיִּכְרְתוּ גַם-כָּל-הָעָם אִישׁ שׂוֹכֹה, וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֲבִימֶלֶךְ וַיָּשִׂימוּ עַל-הַצְּרִיחַ, וַיַּצִּיתוּ עֲלֵיהֶם אֶת-הַצְּרִיחַ, בָּאֵשׁ; וַיָּמֻתוּ גַּם כָּל-אַנְשֵׁי מִגְדַּל-שְׁכֶם, כְּאֶלֶף–אִישׁ וְאִשָּׁה".

הכריתה הזאת של העצים שמסמלים את ארון ה', מסמלת את שבייתו של הארון. והנה בשמואל א' אנו רואים את ארון ה' נשבה שוב, בימי עלי (הפעם הוא נלקח משילה, אליו הועבר הארון. יהושע י"ח). מאוחר יותר ארון הברית חוזר מפלישתים ישירות אל עמק האלה, אל בית שמש. ומשם עולה לגבעה, לקריית יערים ולירושלים.
עמק האלה ועמק חפר הם שני מקומות שבאותה התקופה שכנו פוליס הלניסטיים: בית גוברין ומרשה בעמק האלה כחלק מאדומיאה, וסקיתופוליס.בית-שאן כחלק מהדקאפוליס. שני הדברים האלה סימלו את התרבות היוונית. והחכמים ניסו לסמל את "חכמת יוונים" על ידי המתכת, ולהפוך אותה ל"רקחות וטבחות" בלבד.

מדוע "רקחות וטבחות"? כי מלך שיש לו מרכבות (ברזל), אמור רק לשרת, ולא למשול. המושל האמיתי הוא כמובן האלוהים. והמלך של הישראלים הוא עבדו, עבד ה'. המתכת אמורה להוות כלי שרת בידי העץ, גם את המזבח עשו מאדמה אשר לא הניף עליה ברזל. המקום היחיד שבו היה מזבח ממתכת היה בתוך בית המקדש. וכדי לסתת אותה היו צריכים תולעת מיוחדת, תולעת השמיר.

"וּבָהָר שָׁמִיר וְיַתִּיר וְשׂוֹכֹה וְדַנָּה וְקִרְיַת-סַנָּה, הִיא דְבִר" (יהושע ט"ו) ; "וַיָּקָם אַחֲרֵי אֲבִימֶלֶךְ לְהוֹשִׁיעַ אֶת-יִשְׂרָאֵל תּוֹלָע בֶּן פּוּאָה בֶּן דּוֹדוֹ אִישׁ יִשָׂשׂכָר וְהוּא יֹשֵׁב בְּשָׁמִיר בְּהַר אֶפְרָיִם" (שופטים י') ; היה צריך לסתת את מזבח המתכת עם השמיר אחרי שאבימלך חילל את העץ והניף עליו מתכת.

שמואל אומר בשמואל א' פרק ח': "וַיֹּאמֶר–זֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיכֶם: אֶת-בְּנֵיכֶם יִקָּח, וְשָׂם לוֹ בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו, וְרָצוּ, לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ. וְלָשׂוּם לוֹ, שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים; וְלַחֲרֹשׁ חֲרִישׁוֹ וְלִקְצֹר קְצִירוֹ, וְלַעֲשׂוֹת כְּלֵי-מִלְחַמְתּוֹ וּכְלֵי רִכְבּוֹ. וְאֶת-בְּנוֹתֵיכֶם, יִקָּח, לְרַקָּחוֹת וּלְטַבָּחוֹת, וּלְאֹפוֹת"

אנטיגנוס נקרא כך משום שהיה האנטיתזה ל"חכמת יוונית", שביוונית נקרא "גנוסיס". איש סוכו מפני שהיא קשורה אל העצים, אל חכמת ישראל, "שׂוֹכַת עֵצִים".

כמובן שאת אדומיאה ואת דקאפוליס, ובעיקר את יושביהם, האדומים והיטורים, כבש יוחנן הורקנוס, בן זמנו של אנטיגנוס איש סוכו. או יותר נכון צאצאיו היו בני זמנם של ממשיכיו של אנטיגנוס, הזוגות.

"ויאמר אלעזר בן פועירה לינאי המלך: ינאי המלך, הדיוט שבישראל כך הוא דינו, ואתה מלך וכהן גדול כך הוא דינך? ומה אעשה? אם אתה שומע לעצתי רומסם. ותורה מה תהא עליה? הרי כרוכה ומונחת בקרן זווית, כל הרוצה ללמוד יבוא וילמוד … מיד ותוצץ הרעה על ידי אלעזר בן פועירה, ויהרגו כל חכמי ישראל. והיה העולם משתומם עד שבא שמעון בן שטח והחזיר את התורה ליושנה" (קידושין ס"ו)

"מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש, והיו הולכים כל הציבור אחריו. כיון שראו את שמעיה ואבטליון – עזבו אותו והלכו אחרי שמעיה ואבטליון. בסוף באו שמעיה ואבטליון להיפטר בברכה מן הכהן הגדול. אמר להם: יבואו בני עממין לשלום. אמרו לו: יבואו בני עממין לשלום – שעושים מעשה אהרן, ולא יבוא בן אהרן לשלום – שאינו עושה מעשה אהרן" (יומא ע"א)

  • מי ערך את התנ"ך?
  • מי ערך את התנ"ך?
  • מי ערך את התנ"ך?
  • מי ערך את התנ"ך?

השאר תגובה

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.