טכנומיסטיקה בחלל

העידן המודרני התאפיין בשתי מגמות עיקריות – מצד אחד תקשורת ההמונים התפתחה בעקבות קדמה מדעית וטכנולוגית, מצד שני החל תהליך נרחב של חילון במקביל לירידה בסמכותה של הדת הממוסדת. אלא שבמקביל התפתחו גם שתי מגמות סותרות לכאורה: א. אם המודרנה היא זרז לחילון של החברה הרי שבסופו של דבר הרוחניות תיעלם מן העולם, אלא שמשום מה הניו אייג' רק מרים ראש, וההיבט החוויתי של הרוחניות המתחדשת הופך מרכזי יותר ויותר ; ב. אם הקדמה המדעית חיובית הרי שהמדע העתידי יביא אותנו בהכרח אל עתיד טוב יותר, אלא שמשום מה ספרות המדע הבדיוני מרבה לעסוק דווקא בהיבט הדיסטופי של הקדמה. איך נוכל להסביר את הסתירה-לכאורה הזאת?

ד"ר יותם חותם בספרו החדש "תיאודיסיאה בחלל" (המופיע בהוצאת רסלינג) מעלה את הסברה שההתעוררות הרוחנית הזו אינה דתית כי אם חילונית, וליתר דיוק אם לא לקרוא לזה דת חילונית אז לקרוא לזה חילון של מושגים דתיים, כלומר החוויה הרוחנית שפעם נתפרשה במושגים דתיים הופכת ל"ארצית", המימד התאולוגי שפעם היה שייך בלעדית לעולם הדתי, מיתרגם לעולם המודרני והופך ל"נחלת הכלל". ובמילים אחרות, המיסטיקה עוברת תהליך דיאלקטי, שהחל בשלב בו היתה בלעדית של העולם הדתי, לאחר מכן הודחקה בעולם החילוני, וכעת עולה וצפה ומאחדת מחדש בין עולם המושגים הדתי למציאות המודרנית החילונית.

אבל הפתרון הזה נוגע רק לשאלה הראשונה שעוסקת בדת, מה לגבי השאלה השניה שנוגעת בקדמה? חותם טוען שדווקא הסוגיה הזאת של ההיבטים האתיים של הקדמה, שבה עוסקת סוגת המדע הבדיוני האוטופית/דיסטופית, היא המעלה את השאלות התיאולוגיות המעוררות את קהל הקוראים להגיב בצורה שמתוארת בשאלה הראשונה. כלומר, המדע והטכנולוגיה שמחוללים את המודרנה מעלים תהיות תיאולוגיות אצל אדם החי בתקופה של הקדמה. יותר מזה, הוא טוען שבעידן התרבות הפופולרית בו הפכו סדרות של מדע בדיוני ללהיטים בקרב בני נוער ומעריצים כבדים, המדיום הזה הפך לחינוכי-פרופר – המדע הבדיוני מחנך את הצרכנים שלו לחקירה תיאולוגית ומעודד אותם לבחון את החוויה הרוחנית שלהם במונחים מודרניים. כמקרה מבחן לוקח חותם את הסדרה "בטלסטאר גלקטיקה", ומנסה להוכיח את הצעתו בעזרתה. וכך, הוא נוגע ברבים מהנושאים שהבלוג הזה בעצמו עוסק בהם – גנוסיס, טכנומיסטיקה, אסתטיקה ותיאולוגיה בתרבות הפופולרית. לא מפתיע שמצאתי בו עניין רב, וימצא בו גם עניין כל מי שהקשר בין תרבות פופולרית לדת מחרמן אותו.

  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Google Bookmarks

השאר תגובה