אמביינט תימני

יהדות תימן נחשבת על פי המסורת לאחת מהקהילות העתיקות בעולם ששורשיה הולכים עד לגלות בית ראשון, ויש המקדימים את שורשיה אף לתוך ימי בית ראשון כתחנת סחר מאפריקה והודו. המסורות שלה, בכל אופן, קשורות ישירות לאלה שנהגו בארץ ישראל – כולל הגיה, פיוט ובמנהגים – סגנונות שנמשכו עד לימינו אנו, ועם העליה ההמונית והלכה למעשה (כמעט) חיסול הגלות, הגיעו למצב בלתי נמנע של שחיקה ואף מעבר מן העולם. הדור הבוגר של היום הוא מהאחרונים שחוו את המציאות הזו באופן יומיומי ושמע את "הצלילים המקוריים" הללו. זו אולי הסיבה לכך שיהודי תימן כל כך גאים בתרבותם, מתוך כוונה לשמר ולהנציח אותה. גדי סרי, אחד מנגני כלי ההקשה המובילים בארץ, ומי שניגן בלא מעט פרוייקטים של מוסיקת עולם שנוגעים לתימן (עפרה חזה, אחינועם ניני, גילה בשארי וכו'), הרגיש כעת כי תורו מגיע. באלבום הקונספט החדש והמהודר שהוא מוציא כעת, "ספרי", הוא שב אל הדיוואן. רבים מהמוסיקאים יהודי תימן כבר עשו את זה, אבל עדיין משהו ייחודי ומקסים בעיבוד שלו, האלקטרוני, האווירתי, האותנטי. האחים חיליק ודדי ג'ראפי ועוד ארבעה זמרים מפייטים בהגיה המסורתית משירי המשוררים הבולטים של יהדות תימן. ספר מהודר שמהווה למעשה את עטיפת הדיסק מכיל אינפורמציה מעמיקה וצילומים נדירים על העשיה, המסורת, הקורות והתקומה של יהודי תימן. השקת האלבום והפרוייקט תיערך מחר (רביעי, 20.10) בפתיחת פסטיבל תל אביב למוסיקה, באולם צוותא 3 בשעה 20:30. שלושה שירים מהאלבום תוכלו לשמוע בעמוד המייספייס של סרי. להאזנה עיבוד לפיוט של רבי יהודה הלוי, "לפלח הרימון", שהוא הקטע המדהים ביותר מהאלבום

  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Google Bookmarks

השאר תגובה