סוס

ההוּקין היא משפחה של כלי נגינה סינים, שאליה לדוגמה משתייך הכינור המפורסם אר-הו בעל שני המיתרים (אר בסינית משמעו "שניים"). כמעט כל כלי נגינה מהמשפחה, שנראה כמו כינור זעיר עם צוואר ארוך וצר, מסתיים למעשה בהברה "הוּ". הטאר הוא כלי מיתר אחר, דמוי-לאוטה שמקורו במוסיקה הקלאסית הפרסית. ורסיות שלו פופולאריות בכל מזרח אסיה, מקורה של התרבות האריאנית דוברת הסנסקריט, טאר הוא מיתר בשפה זו וממנו התפתחו הסיטאר ההודי והגיטרה הספרדית.

בונה הכינורות האוסטרלי פיטר ביפין, פיתח בשנות התשעים כלי נגינה נסיוני שמשלב בין שני הכלים הללו, ובפרט בין טכניקות התהודה שלהן בכדי ליצור כלי נגינה חדש, בעל מנעד רחב, עשיר ואקוסטי במיוחד, שמה שמייחד אותו בין השאר הוא האפשרות לנגן בו בשתי הטכניקות של שני הכלים המרכיבים אותו, פריטה וקשת, טאר והו, ובקיצור: טאר-הו. טכניקת הנגינה הכפולה הזאת משמשת כלי מיתר דמויי-ויולונֶה, כמו לדוגמה הקונטרבס. הניסויים האינסטרומנטליים של ביפין עם הטאר-הו הכשירו את הקרקע גם כדי לנסות לשבט כלי מיתר אחר ובעל צליל עבה יותר, אחיה הצעיר של הויולונה, הצ'לו, לכדי כלי נגינה ייחודי לא פחות – הצ'ל-הוּ.

ראלי מרגלית הישראלית, מסתברת כנגנית הצ'ל-הוּ הראשונה בעולם. הכלי פותח לבקשתה, בעבורה, על ידי ביפין. הטכנולוגיה המיוחדת שבה בנויים הכלים שלו, על פי מתודה מדעית, עם סיבים מדודים שבאופן סינתטי, ומערכת משוכללת של מיתרי תהודה, יוצרים צליל ביזארי-מעט, במובן המהפנט של המילה, צליל כלאיים בין חללי,עמום ואקוסטי. העיוות הזה עם הצליל הבסי הנמוך יותר של הצ'לו נשמע מקסים ומוזר, סוג של דיג'רידו-מיתר. מרגלית מצרפת אל הצליל הזה קנון ערבי, חליל צד וכלי הקשה שיוצרים אווירה מכשפת ואפלולית. השילוב של המוסיקה הפסבדו-אתנית הזו עם השפעות קלאסיות (העולם ממנו מרגלית הגיעה) רק הופכים את המוסיקה שלה למסתורית יותר, כאילו מדובר בגרסה המזרחית-עברית של דד קן דאנס. ראלי מרגלית תופיע היום, 9.7 בשעה 12:30 בחנות התו השמיני בירושלים. התו השמיני מפיצים כעת את אלבומה החדש, "סוסים", שראה אור בהוצאת מגדה/האוזן השלישית.


(הופיע במקור, מוסף שישבת של ישראל היום, 9.7)

  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Google Bookmarks

One thought on “סוס

  1. […] א-בככה ייעשה לאישה :(הכל התחרבן, בוגי בןמה עבר לו בראש?הדיאלקטיקה של האדון והעבד ע"פ פרשנותו של צ'ארלס טיילורעושים שמחטראנס פרה היסטוריאל-מגדרבחזרה לתמימותהחוק […]

השאר תגובה