ניו אייג' עברי מהמאה ה-19

אברהם כהן קפלן היה סופר, משורר ומתרגם, איש תנועת השכלה היהודית, ואסטרונום חובב. הוא ידוע בכתיבת הביוגרפיה של אברהם מאפו ובתרגום מספר קלאסיקות בגרמנית לעברית (ובהן "דברי ימי היהודים" של היינריך גרץ). בשנת 1889 פרסם ספר על השמש, שנקרא "המאור הגדול השמש: על אדות גוף השמש מה הוא בעצמו ומה היא תכונתו", שכלל כנראה הרבה דברי טעם אבל גם קביעה: קופרניקוס טעה. כדור הארץ לא מקיף את השמש, מפני שהשמש היא לא באמת גוף גשמי שניתן להקיף אותו. השמש היא למעשה הולוגרמה שכל הכוכבים משתקפים בה, והיא בסך הכל מחזירה את האור שהם פולטים כלפיה. ובמילותיו "השמש היא זיו הנולד מקרני כח השום-מה או המה-שהוא, אשר כל הכוכבים פולטים ומשלחים אותם ברחבי האין-סוף". אלא שקפלן לא היה איש העידן החדש והתייחס לתאוריה הזאת כאל מדע לכל דבר [1]. הוא טרח אפילו להגן על הטענה הזאת ולהציג עצמו כגלילאו שמוכן לעלות על המוקד בשם האמת שגילה.

מיכל וובר היה סגן עורך של נחום סוקולוב בעיתון הצפירה, ופופוליזטור של מדע בזמנו הפנוי. זאת על אף שהרבה ממה שהוא הפיץ היה פסבדו-מדע שכלל טענות כגון חיים על כוכבים אחרים, והיותה של השמש תחנת מעבר של הנשמות בדרך לעולם הבא, בספריו שיצאו בעשור האחרון של המאה ה-19. בספרו "אור חדש על סדר הבריאה ואור המאורות" הוא טען שהשמש נבראה לפני כדור הארץ, ותחילה ישב האדם על מאדים (לכן שמו "אדם") אלא שבשל התחממות פני הכוכב בעקבות אפקט החממה של הפחמן הדו-חמצני (שלו הוא קורא "חומץ הפחם") נאלץ לנטוש את הכוכב ולחפש כוכב אחר לחיות עליו. הוא מצא את כדור הארץ, וזה היה בעצם הגירוש מגן עדן. בספר "חיי העולם הבא על פי דרכי הטבע הבריאה" טען כי "שיטה חדשה… מביאה את האדם לידי הכרה והבחנה לדעת איך תחיינה הנשמות בעולם הנצח לאחר צאתן מן הגוף. והכל במופתים נאמנים מיוסדים על אדני הטבע הנראה לנו בחוש". הוא הסיק כי "בחלל העשוי אתר יכולות הנשמות להתקיים בלי מזון ושתיה", ודרכו הן חוזרות אל השמש, "אוצר הנפשות ועצמיותן". כל האנרגיה השמשית מקורה בעוצמה שמפיק אותו אוצר. בהשפעת האסטרונום-ספיריטואליסט ניקולה קמי פלמריון, שאת ספרו "אסטרונומיה פופולרית" הוא תרגם, סבר שהשמש מהווה רק תחנה של הנשמות בדרך לחיים שאחרי המוות על פלנטות אחרות, "עולמות רבים נושבים מאדם רב" [2].


 

על מדע פופולרי בעברית במאה ה-19 ניתן לקרוא בספרם של יעקב שביט ויהודה ריינהרץ, "האל המדעי"

הכוונה: בשונה מספיריטואליסטים שניסו להוכיח עניינים רוחניים באופן מדעי, לו לא היתה שום מוטיבציה רוחנית, אלא מדעית נטו.

מעניין אגב לציין שלטענה הניו אייג'ית הזאת יש תקדים קבלי (סביבו בנוי הרעיון של גלגול נשמות), ומאידך הוא גם תואם את הרעיון המדעי של חיפוש כוכב עם תנאים המאפשרים חיים לשם נטישה של הכוכב לאחר שאפקט החממה לא יאפשר עוד חיים עליו (או בגלל התפוצצות אוכלוסין).

  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Google Bookmarks

השאר תגובה