להאיר את האפלה בפנס

הספר "רשת אפלה" (הופיע בספרי עליית הגג) מבטיח מסע אל נבכי הפשע, הריגול והטרור באינטרנט. לפחות במהדורה העברית שלו. כי במהדורה האנגלית והמקורית שלו, תת הכותרת של הספר היא "שוטרים וגנבים בסייבר – והקשר שלהם אליך". "רשת אפלה" אינו ספר שמקיף את כל הפשע באינטרנט, וגם לא נוגע לריגול וטרור. למעשה הוא די מצומצם בפשע. הוא עוסק בעיקר בהונאות כרטיסי אשראי, וגם אם יש נגיעות בין התחומים האחרים לעסקי ההונאות, הצורך שלהם בספר הוא כדי לתת רקע לסיפור המרכזי שכזה יש רק אחד בספר הזה וראוי לדעת את זה לפני שעושים מקח טעות: הספר באנגלית נקרא "דארק מרקט", והוא אכן עוסק באתר שנקרא darkmarket, ושימש בזמנו כפורום המוביל ברשת למה שנקרא "קרדינג" – הונאת כרטיסי אשראי.

אבל לקרוא לספר "מקח טעות" יעשה איתו עוול. הוא כתוב בצורה קולחת ונקרא כמו ספר מתח, שבו האקרים והסוכנים שעוקבים אחריהם הם הדמויות הראשיות, והסיפור נפרש על פני יבשות ומדינות. מזכיר את הז'אנר של סטיג לארסון אבל כמו שרבים כבר ציינו, ספרי המתח של סטיג לארסון מחווירים לעומת הספר הזה, ולו בגלל שהספר הזה הוא ספר עיון ולא ספר עלילה. בין הפרקים הוא כולל גם מלבד סיפור יבש של חתול רודף אחרי עכבר גם תובנות והיבטים שונים באתיקה ומשפט. למרות שהמחבר מעדיף לא לנקוט עמדה בעד או נגד צד זה או אחר, המסקנה שהוא מגיע אליה באופן יותר חד משמעי היא שהענישה לא מידתית, ובאופן כללי היחס שהממסד נותן לאבטחת מחשב הוא יחס בור ונגוע בדעות קדומות. הסיבה היא מן הסתם כי זה תחום חדש וההלם ממנו עדיין קיים, אבל הביקורת של המחבר היא כלפי חוסר היכולת של רשויות החוק להתייחס אל התחום הזה בצורה נאותה, כנראה משום שהן לא מבינות את המגזר המסוים הזה של הפושעים ואין להן יכולת להעריך את הפרופיל הפסיכולוגי שלהם.

כך שבשורה התחתונה הרבה יותר מלקטרג על האקרים, הספר הזה מציג אותם באורח שונה ומבין יותר. בכך גם חשיבותו, מפני שנשים בצד את העובדה שהספר מציג מציאות עגומה שבה אף אחד לא יכול לחמוק מהסיכוי ליפול להונאה וגניבה של פרטי האשראי שלו (ולכן האקר בעל יכולות הוא עבריין פוטנציאלי), חשוב יותר להבהיר את המפגש בין העולם הוירטואלי למציאותי, ולהאיר את התחומים האפורים בו בדרך שבה הקורא הממוצע יוכל להתייחס לאנרכיזם של ההאקרים פחות באנטגוניזם. לא העכבר גנב אלא החור גנב, החור במקרה הזה הוא ההתנגשות בין ההתרחשות הוירטואלית (שנקרא לה "הדבר כשלעצמו") לבין הממסד והחוק ("הדברים כפי שהם נראים").

  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Google Bookmarks

השאר תגובה