הקשר החבשי

עמוס הופמן הוא גיטריסט ג'ז ה"חוטא" באבא של כלי המיתר, העוד. את השילוב בין שתי המסורות המלוות את כלי המיתר האלה – ג'ז ומוסיקה ערבית, הוא חקר בשני אלבומיו הקודמים. "Na'ama", שיצא בשנת 2006 בלייבל Magda. ו-"Evolution" שיצא ב-2008 בשיתוף עם הבסיסט אבישי כהן. אבטה בריהון, לעומתו, משלב את הג'ז במוסיקה אתיופית. במגוון ההרכבים שהקים מאז עלה ארצה ב-1999, כשמאחוריו כבר רזומה כסקסופוניסט בעל שם עולמי, הוא מתבל את התערובת הזו בהשפעות נוספות – בין בלוז (אנסמבל "ראס דשן"), למוסיקה יהודית (באנסמבל "תזטה") וקריבית (בהרכב "כולומה").

החלק השלישי בפאזל הזה הוא בית הקונפדרציה בירושלים, המתמקד בארגון הופעות ופסטיבלים בתחום המוזיקה האתנית האמנותית. במסגרת זו עומד המוסד מאחורי שתי פעילויות מוסיקליות עיקריות: הראשונה מהן היא קרן תמיכה במוסיקאים עולים העוסקים במוסיקה אתנית, אחד מהם הוא בריהון שמלחין את המוסיקה לתיאטרון הולוגאב האתיופי, ומוביל את אנסמבל תזטה שמורכב כולו ממוסיקאים עולים (מחבר מדינות העמים ואתיופיה). השניה היא פסטיבל העוד הבינלאומי השנתי, שמתקיים בניהולו המוסיקלי של מנכ"ל המוסד, אפי בניה.

במסגרת זו של הקשר המשולש נפגשים גם שני המוסיקאים האלה הנחשבים למובילים בארץ בתחום הג'ז – שני מוסיקאים שהשילוב בין הג'ז למוסיקה המסורתית אינו זר להם, כמו גם התכת המזרח במערב. העוד מסמל בעיני שניהם סמל של ממש לגשר התרבותי-מוסיקלי בין המסורות האתיופיות למסורות המזרח-תיכוניות, ולכן החליטו להנציח את הגשר הזה דווקא בפסטיבל מחווה אל הכלי. המופע "בלוז אתיופי–מזרח-תיכוני" יתקיים ביום רביעי הקרוב, ויכלול את כל ההשפעות האמורות: מנגינות אתיופיות מסורתיות, המבוססות על סולמות פנטטוניים, אלתורי ג'אז שהוטמעו בהם סולמות ומקצבים מזרח-תיכוניים וטקסטים השואבים השראה מתפילות יהודיות, וכאלה שבמרכזם אהבה גדולה וגעגועים לירושלים.

בלוז אתיופי מזרח-תיכוני, אבטה בריהון ועמוס הופמן – 24.11, במסגרת פסטיבל העוד הבינלאומי

(הופיע במקור, ישראל היום, 12.11.2010)

  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Google Bookmarks

השאר תגובה