מעבר לפינה

אני לא יודע מה חשבו הישראלים כשבחרו את השם "יהודי טוב" כתרגום ל"אדם רציני" (ובתרגום מילולי: "בסדר"), אבל צמד המילים הזה מעלה קונוטציות באשר לדימוי היהודי, משל מדובר ב"שומרוני הטוב", וההתנהגות הנאותה של היהודי אמורה להפתיע משום שצפוי היה ממנו להיות מניאק וצבוע כמו כל שאר בני עמו. שהרי כל היהודים הסטריאוטיפיים יתר-על-המידה בסרט הזה הם באמת כאלה, לעומת גיבור הסרט שמתאמץ להתנהג על פי הכללים למרות שהשטן מנסה להדיח אותו בכל פעם. או שמא בגלל שגם ככה מדובר בהומור-יהודי עצמי אז כל העניין הזה של לרדת על היהודי הסטריאוטיפי הוא מותר? "יהודי טוב" הוא סרט דחקות על היהודי הסטריאוטיפי מתחילתו ועד סופו, החל מהדודה העקומה ועד לרבי עם הגיבנת. דרך הנעבעך – משהו בין Poor ל-Unsuccessful – גיבור הסיפור. השטן מקטרג עליו בכל פעם, אך היצר (היהודי) הטוב מציל אותו תמיד מלהכשל. חוץ מפעם יחידה בה הוא מועד, ועליה מתלבש השטן בכדי להתנקם בו.

אבל המעידה הזו אומרת גם דרשני, כלומר היא גורמת לצופה לשאול את עצמו מהו אותו הטוב שהיהודי למעשה מבקש להיות? בסצנה הסופית של הסרט הגיבור עומד בפני דילמה, האם לקבל שוחד מגוי או לא. שתי ברירות עומדות בפניו: אם לא יקבל את השוחד יהיה יהודי טוב, אבל מניאק שלא מוכן להתגמש וללכת לקראת תלמיד נואש שהיה מוכן לשלם כסף רק כדי לקבל הזדמנות להבחן שוב. אם כן יקבל את השוחד יהיה יהודי לא טוב, אבל מורה מתחשב וסלחן. מיהו אם כן הטוב באמת, היהודי שמתנהג לפי הספר או היהודי שמתנהג כפי המקובל והריאלי למעשה? המקובל, בשורה התחתונה, הוא אי-יושר, וכל היהודים בסרט מתנהגים כך, "יהודי טוב הוא לא ישר"). וכעת עולה השאלה, מיהו היהודי הטוב, זה שמתנהג על פי המקובל או זה שמתנהג על פי המצווה?

תשובה אפשרית היא זו שעונה הסרט: הגיבור בוחר בסופו של דבר לעשות לראשונה את הלא-טוב ומיד מתבשר על כך שהוא עומד לפני הודעה קריטית באשר לצילום חזה שעבר (שכנראה מורה על כך שהוא לקה בסרטן). כאילו כדי לומר, כל עוד היית ישר וטוב, כל הגזירות שבאו עליך היו ברות-ביטול. מרגע שבחרת להיות לא ישר ורע, חרצת את הגזירה לבלתי הפיכה. או בשפה דתית יותר, בכל פעם שהשטן מקטרג ומעמיד את האדם בנסיון, הוא מביא גזירות שבתשובתו יוכל לבטל. מרגע שהאדם חטא, הגזירות שיבואו עליו ויכולות היו להתבטל, יתקיימו כצפוי. אני מעדיף להסתכל על הסרט הזה כך, ולא כמי שמעלה את השאלה – צדיק ורע לו, רשע וטוב לו. או אולי עם השאלה הזו, אך עם התשובה המסורתית: צדיק רע לו רק משום שהאל מעוניין בתשובתו, ועל כן מעמיד אותו בנסיונות. ברגע שהוא מוכיח לו שהוא צדיק ועומד בהם, הוא זוכה לשכר גדול בהרבה, כך שלמעשה אותם הנסיונות אינם רע אלא טוב משום שהם מהווים סוג של פרס, בעיקר עבור מי שעומד בהם ומקבל שכר גדול בהרבה.

  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Google Bookmarks

השאר תגובה