שלוחי מצווה

עופר מנחם וחיים רייכנטל הם לא כוכבי רדיו, אפילו ההפך הגמור מכוכבים. הם פועלים שחורים שעושים את עבודת הקודש שלהם נאמנה, עבודה יעילה וסיזיפית, עבודה שצועקת "אני עושה שליחות", עבודה שדורשת הערכה לא נורמלית מצידי, עבודה שגורמת לי להעריץ את שני האנשים האלה כאילו שהם היו אלה שהזריקו לי את זה יום יום לפני 13 שנה (למען האמת, להם היה חלק משמעותי – הם הרי ערכו את "קופסת הלהיטים". היום: אנשי חברות התקליטים). ידעתי כמובן שאם אני מדבר איתם, אני מקבל מהם בדיוק את מה שאני רוצה לשמוע. לא התבדיתי. תיעוד השיחות איתם רק יכול להוכיח את זה. אני, הם, כולנו – מאמינים שהמצב כיום הוא לא איי איי איי. אנחנו מאמינים שיכול להיות יותר טוב, והכל תלוי בהבנה שתרבות הפופ היא משהו שיש להשקיע בו. השיחות, חשוב לציין, היו און-דה-רקורד, והצדדים יודעו על כך.

::.::

עופר מנחם
האם ההחלטה לסגור את רשת ג' הלועזית היתה נבונה במרחק של 10 שנים?
"אני חושב שזה לא היה נכון, אבל אם כבר הוחלט על דבר כזה היה אפשר למנף את זה ולהפיק מזה הרבה תועלת. המוסיקה הלועזית עצמה פחות נפגעת מזה שתחנה לא משדרת מוסיקה כזו כי יש הרי אפיקים אחרים, הדבר היחיד שיכול להפגע זו התחנה".

מה מעמדה של המוסיקה הלועזית כיום ברדיו, לעומת זה של אז?
"המעמד של לועזית כיום בשפל, פחות ופחות מפרגנים למוסיקה כזו ובמיוחד לפופ ודאנס, שמשום מה לא מעט עורכים ברדיו רואים במילה הזאת – פופ ודאנס – מילת גנאי, יש מקום לשפר. בתקופה של אז זה לא היה ככה. קופסת הלהיטים, היתה התוכנית המובילה בארץ ואם עופר נחשון החליט לקחת שיר זה או אחר ולהפוך אותו ללהיט זה באמת קרה, מאז אין מי שיעשה להיט, בטח לא בשטח הדאנס והפופ. בכלל, מדיניות הפלייליסט כיום ובמיוחד ברשת ג' קצת מגוחכת, מכניסים שיר ובשבוע הראשון העורכים משבצים אותו קרוב ל-10 פעמים ביום, בשבוע שלאחר מכן הוא כמעט נעלם כלא היה. זו דרך מאוד מוזרה של תחנה להגיד שהיא רוצה להפוך שיר ללהיט, מצער אותי שרשת ג' לא מינפה את הכח שיש לה כדי להפוך לתחנה מובילה, יש לה את האופציה הזו, היא מוותרת עליה בקלות וממשיכה בשיטת הפלייליסט המוזרה והלא-המשכית הזו. אני מקווה שיבוא היום וגם זה ישתנה".

רשת ג' הלועזית היתה אגדה שמכורח הנסיבות עברה מהעולם, דבר כזה יכול לחזור?
"במציאות התקשורתית של היום אני לא חושב. אלא אם זו תהיה תחנה ארצית ללא פרסומות שמשדרת גם וגם. עברי ולועזי, פופ ודאנס".

::.::

חיים רייכנטל
האם ההחלטה לסגור את רשת ג' הלועזית היתה נבונה במרחק של 10 שנים?
"את ההחלטה שנעשתה אז כיבדתי מאוד. אני חושב שהיא היתה הגיונית וחשובה, היא נעשתה מתוך מגמה נכונה שהרדיו הישראלי צריך להתמקצע ולקבל אפיון, היה רצון רב, ערב הפילוח של תחנות הרדיו האזוריות, שלכל תחנה יהיה אופי. ההחלטה לתת צביון לרשת ג היתה מתוך מחשבה נכונה ומאוד עניינית. בצער רב, בפועל הביטוי למוסיקה לועזית עכשווית הלך ופחת באופן משמעותי. היה לי קשה באופן אישי, כמי שהיה חשוב לו שהז'אנר יבוא לידי ביטוי ויקבל חשיפה. והחשיפה הלכה וירדה".

"רשת ג' הלועזית היוותה אלטרנטיבה חשובה וברורה ביחס לכל תחנות הרדיו. המערך אמנם היה מצומצם אז, אבל בכל זאת היו תחנות אזוריות. רשת ג' הלועזית חרתה על דגלה את קידום המוסיקה הלועזית, בעיקר את זו העכשווית. האלטרנטיבה הזו כיום כמעט ולא קיימת, היא קיימת אבל מאוד בקטן, ברמה כזו שלתחנות אין להן מספיק כח שיווקי לייצר להיטים כמו רשת ג' של אז".

רשת ג' הלועזית היתה אגדה שמכורח הנסיבות עברה מהעולם, דבר כזה יכול לחזור?
"דבר כזה יכול לקום לתחיה, זה הכל עניין של יוזמה שמישהו צריך לקחת. לצערי זה עוד לא קורה, ואין דבר כזה, אין תחנה שמהווה אלטרנטיבה למודלים הקיימים של הרדיו. לכל תחנה יש את הקו שלה, גם הקו שגלגל"צ נוקטים הוא מקובל, הייתי שמח אם היו קמות תחנות ארציות שיהוו אלטרנטיבה לקו הזה. גלגל"צ היא תחנה עם המון כח והיא נמצאת לבד למעמד הזה, אין אלטרנטיבות. הלוואי שתקום תחנה מקבילה שספציפית תקדם מוסיקה לועזית, זה רצון ופנטזיה אישית. אבל שוב, אני מכבד כל קו של כל תחנה".

מה מעמדה של המוסיקה הלועזית כיום ברדיו, לעומת זה של אז?
"אי אפשר לומר בבירור שהמעמד של המוסיקה הלועזית פחת, כי בעשור האחרון צצו כל מיני טכנולוגיות חדשות שהיוו מקורות נוספים לצריכה, שכיום היא לא רק דרך הרדיו, כך שאי אפשר להשוות. אם לפני 20 שנה המקום היחיד היה הרדיו, כיום יש מדיות נוספות. בישראל, כתוצאה מכך ולצערי, לאור החלטות כאלה ואחרות, החשיפה למוסיקה הלועזית הלכה ופחתה משמעותית, מובן לחלוטין הדגש על המוסיקה הישראלית אבל פלח הלועזית נדחק".

  • Facebook
  • Twitter
  • email
  • Google Bookmarks

השאר תגובה

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.